De vuilnisbak van Kruidvat en Savers

Nederland is opnieuw een discountformule rijker. Bij Prijsmepper staan spullen die overtollig zijn. Tenten, T-shirts, tv's en tandpasta. ‘Alles kan. We hebben nog nooit een partij afgekeurd.’

Alles is goedkoop bij de nieuwste winkelketen in Nederland. Zowel de producten in de witte plastic schappen als het tl-licht. Het interieur is à la Oost-Europa in de jaren tachtig. Aan loon wordt weinig uitgegeven: in elk filiaal werken twee mensen. Er zijn geen folders, want dat kost geld. Buiten aan de gevel hangen enorme platen met daarop in zwart en geel de naam Prijsmepper. Hiermee vergeleken zijn Aldi en Lidl gezellige winkels.

Al enkele maanden experimenteert winkelconcern A.S. Watson (1.034 vestigingen van Trekpleister, Kruidvat, Savers en Ici Paris XL) in enkele regio's met Prijsmepper. De winkel is een ratjetoe van opgestapelde dozen en rekken met assortimenten die niet bij elkaar passen. Elke week liggen er andere spullen. De ene keer speelgoed, servies en shampoo, kort daarna dvd-spelers, tuinmeubels en grootverpakkingen tandpasta. De vestiging in Vlaardingen verkoopt weer andere spullen dan die in Leidschendam.

Soms staat er op de stoep voor de winkel een bord met de slogan ‘Wij meppen met de prijzen'. Die prijzen zijn laag én vreemd. Zo was er vorige maand in enkele winkels een stoomstrijkijzer te koop voor 5,87 euro, een tent kostte 25,20 euro en een setje tuinlampen lag er voor 6,71 euro.

‘Dat suggereert echt de laagste prijs’, zegt bedrijfsleider Alexander Hinlopen van Prijsmepper in de Zwart Janstraat in Rotterdam. ‘5,99 euro of 19,98 euro zien veel klanten als een kunstmatig cijfer.’ Deze maand stopt het concern overigens met die manier van prijzen, want de kosten voor het wisselgeld zijn te hoog.

Soms plakt een medewerker een stuk papier tegen de muur waarop hij met een stift heeft geschreven: ‘Restanten! Altijd voordelig!' Hiermee onthult Prijsmepper een deel van het geheim. A. S. Watson lost met deze winkelformule een paar problemen binnen het concern op. Afgelopen najaar zei topman Jürgen Schreiber in deze krant dat de snel wisselende collecties in zijn winkels moeilijk te reguleren waren. Soms werden zo veel partijen goederen ingekocht dat zijn distributiecentra en winkelmagazijnen te klein waren. Hierdoor blokkeerden de dozen met typisch eenmalige koopjes zoals satellietschotels, zingende kerstbomen en de Magic Dusters de gangpaden.

De oplossing is Prijsmepper. Als de magazijnen verstopt dreigen te raken, wordt een deel van deze voorraad afgeroomd naar Prijsmepper. Daarom deint dat assortiment mee met de tijdelijke aanbiedingen bij de andere ketens. Ander voordeel is dat A.S. Watson partijen die te klein zijn voor de 950 drogisterijen toch kunnen verkopen, vertelt een woordvoerder.

Het bedrijf zet de formule soms een paar maanden in een pand, bijvoorbeeld als de onderneming niet weet welke andere winkel het beste op die locatie past of omdat het winkelpand wacht op een verbouwing of verkoop.

Prijsmepper maakt de drogisterijen ‘schoner’, meent de woordvoerder. Als Dove of Pampers een nieuwe verpakking lanceert, kan die meteen op het schap bij Kruidvat en Trekpleister. Artikelen met de oude verpakking staan dan iets later voordelig bij Prijsmepper.

‘We kunnen er alles verkopen’, zegt de woordvoerder. ‘We hebben nog nooit een partij goederen afgekeurd.’ Prijsmepper heeft ongeveer tien filialen en is al winstgevend. ‘Dus gaan we waarschijnlijk uitbreiden.’

De mooiste aanbieding van Hinlopen is deze week een Atari Flashback spelcomputer voor 21 euro. ‘Als we de pallets afladen, trekken ze soms de spullen onder je handen vandaan.’