Vrouwen vallen voor simpel spel

Computerspellen zijn van oudsher het domein van jongens en jongemannen. Maar de Nederlandse gamesite Zylom.com wordt vooral bezocht door vrouwen boven de dertig jaar. De simpele spelletjes en puzzels - casual games - zijn verslavend.

Zylon.com levert internet amusement met simpele spelletjes

Gekleurde blokjes die naar beneden vallen en geen hoge stapel mogen vormen: je hoeft geen wizzkid te zijn om het spelletje Tetris te snappen. Eenvoudige games als deze klassieker - Tetris werd in 1985 geschreven door de Russische programmeur Alexey Pajitnov - scoren nog steeds goed. Dat blijkt wel uit het succes van het Eindhovense bedrijf Zylom.com dat deze maand werd overgenomen door een grote Amerikaanse leverancier van internet-entertainment, Realnetworks.

Erik Goossens en Rutger Peters, twee van de negen oprichters van Zylom, genieten nog na van hun 'deal met Real': 'We waren al een van de grootste casual game-ontwikkelaars in Europa, maar er was nog geen onbetwiste marktleider. Dankzij de samenwerking met Real zijn we hier duidelijk de grootste.' En ook nog eens 17,2 miljoen euro rijker: 'We mogen niet klagen', zegt Rutger Peters met een glimlach. 'Maar toen we in 2001 met Zylom begonnen wisten we eigenlijk al zeker dat er een markt was voor casual games. We hadden een spelletje ontwikkeld, Double Trouble, dat tot onze eigen verbazing miljoenen bezoekers trok. Het kostte vooral moeite om anderen te overtuigen dat simpele spelletjes door een interessante doelgroep worden gespeeld: vrouwen boven de dertig jaar.'

Vooral adverteerders begrepen niet dat vrouwen écht achter de pc gaan zitten om te gamen: 'Het duurde lang voordat Unilever en Procter & Gamble geloofden dat een spelletjessite ook de 'boodschappers' trok - de doelgroep waar deze fabrikanten zich in eerste instantie op richten.'

De gamende dames vormen een trouwe groep klanten waar een marketeer alleen maar van kan dromen. Rutger Peters: 'Ze zijn zo vriendelijk en beleefd! Als we een enquête op onze site plaatsen wordt ie door 90 procent van de bezoekers ingevuld - ongehoord veel. En op onze nieuwsbrief krijgen we veel reacties, waarin mensen ons persoonlijk bedanken dat we ze op de hoogte gesteld hebben van onze nieuwe releases.'

Van advertenties leeft Zylom niet alleen: de spellen worden ook in een volledige versie verkocht voor 20 of 25 euro per game. Zonder reclame, en met meer levels dan op internet. Erik Goossens: 'Zoveel betalen ze anders ook voor een boek van John Grisham - dat is ook ontspanning.'

In de afgelopen vijf jaar groeide Zylom.com naar vijf miljoen unieke bezoekers per maand, die gemiddeld vier uur per maand spelen. 'Voornamelijk tijdens de lunch en 's avonds rond een uur of half acht', zegt Rutger Peters, 'maar op zondagavond zien we een duidelijke piek in Nederland. Zodra er voetbal op televisie is, kruipen vrouwen toch liever achter de pc om even een spelletje te spelen.'

In Nederland is de markt voor online spelletjes snel gegroeid dankzij de opkomst van breedband internet. Met kabel of adsl is het immers goedkoper om langer online te blijven. Maar Nederland loopt voor in Europa, zeggen Goossens en Peters: 'In grote landen als Engeland en Frankrijk moet de breedbandmarkt nog veel groeien, net zoals in de nieuwe EU-landen.' Om die internationale groei bij te benen legt Zylom.com sterk de nadruk op lokalisering: de spelletjes worden in zeven talen vertaald en de website bedient 12 verschillende landen. Goossens: 'Het liefst met zo weinig mogelijk Engels. Geen game over, maar liever 'nog een potje?''

Inmiddels weet Zylom -- bedrijfsslogan: Have fun - steeds beter welke casual games wel of niet scoren. Eenvoud en voorspelbaarheid is het devies; bij speltype en bij besturing. Erik: 'Spelletjes die met een toetsenbord aangestuurd worden zijn niet zo populair. Een muis is veel makkelijker.' Er zijn ook bijna geen 3D-games te vinden op Zylom.com: de extra dimensie maakt het spel onnodig ingewikkeld.

De casual game heeft maar weinig gemeen met een coregame, een 'serieus' spel voor de Xbox, Playstation of de pc. Erik Goossens: 'Ik heb zelf een Xbox 360 gekocht, maar bij die spellen duurt het wel erg lang voordat je het spel beheerst en het een beetje leuk wordt.' De nieuwe Xbox kan echter wel simpele Arcade-spelletjes van internet downloaden. Dat is een mogelijke afzetmarkt voor Zylom-spelletjes, erkent Rutger Peters. 'Aan de andere kant moet je daar toch niet aan denken: wil je als jonge vent een coole game spelen, zit je moeder achter de Xbox te tetrissen...'