Luchtwervelingen binnen het vliegtuig

Brandende ogen en koude rillingen. Vliegtuigpassagiers voelen zich vaak geradbraakt na een lange reis. Geen wonder: vliegtuigbouwers gebruiken beperkte modellen voor het ontwerp van de klimaatbeheersing in passagierscabines. En de blower boven de passagiersstoel is afgeschaft in een aantal grote vliegtuigen. Het plaatje hierboven is de weerslag van een verfijnder model voor lucht- en warmteverdeling in een vliegtuig, ontwikkeld door het Nationaal Lucht- en Ruimtevaartlaboratorium in Amsterdam. De luchtstromingen in de cabine en de temperatuur van huid en kleding van passagiers zijn erin weergegeven. Het model laat de lucht wervelen nadat ze via de bagagecompartimenten over de hoofden van passagiers is uitgeblazen. NLR helpt daarmee Airbus om te bepalen of er weer blowers moeten komen en of er stoelverwarming nodig is tegen die kou. (MvN)

Luchtwervelingen binnen het vliegtuig Brandende ogen en koude rillingen. Vliegtuigpassagiers voelen zich vaak geradbraakt na een lange reis. Geen wonder: vliegtuigbouwers gebruiken beperkte modellen voor het ontwerp van de klimaatbeheersing in passagierscabines. En de blower boven de passagiersstoel is afgeschaft in een aantal grote vliegtuigen. Het plaatje hierboven is de weerslag van een verfijnder model voor lucht- en warmteverdeling in een vliegtuig, ontwikkeld door het Nationaal Lucht- en Ruimtevaartlaboratorium in Amsterdam. De luchtstromingen in de cabine en de temperatuur van huid en kleding van passagiers zijn erin weergegeven. Het model laat de lucht wervelen nadat ze via de bagagecompartimenten over de hoofden van passagiers is uitgeblazen. NLR helpt daarmee Airbus om te bepalen of er weer blowers moeten komen en of er stoelverwarming nodig is tegen die kou. (MvN) (MvN) NRC Handelsblad