Anti-Duits?

In de aanloop naar het WK voetbal in Duitsland zijn artikelen als een oranje Wehrmacht-helm en wc-papier en deurmatten ('Hei-Mat') met daarop de Duitse vlag en adelaar te koop. Hoever kan je gaan?

Jeu Sprengers, voorzitter KNVB: 'Voor mij is er niks fijner dan met voetbal van de Duitsers te winnen. Een grapje maken over de grote buurman moet kunnen. Ik heb zelf een keer gezegd dat een overwinning op Duitsland, zoals in Hamburg [waar Nederland Duitsland versloeg in halve finale van EK '88, red.], bij ons een enorme ontlading teweeg brengt en voelt als iets van bevrijdingsdag. Maar wc-papier [volgens de website www.wkpapier.nl 'om de gezellige rivaliteit tussen Nederland en Duitsland te versieren', red.] of deurmatten vind ik niet leuk. Heel smakeloos! Die legerhelm vind ik nergens op slaan. Het is de overtreffende trap van kwetsend zijn en het zegt meer iets over de opgeklopte banaliteit van sommige Nederlanders ten aanzien van Duitsers dan over een gezonde rivaliteit.'

Frank van den Wall Bake, sportmarketingconsultant: 'Het feit dat er 10.000 'heimatten' verkocht zijn, betekent dat er vraag vanuit de markt is. Is dit een ontwikkeling? De verkoop van zulke artikelen zegt wat over wat voor merkwaardig volk wij zijn op sommige fronten. Die deurmatten vind ik smakeloos. Met zo'n artikel zeg je iets zonder iets expliciet te zeggen. Hetzelfde geldt voor het wc-papier. De oranje Wehrmacht-helm (met Nederlandse vlag en teksten als 'jetzt geht losssss' en 'Aanvalluuuh', red.) getuigt ook van smakeloosheid en van een gebrek aan creativiteit en fantasie. Kunnen we geen leukere dingen bedenken die positief inhaken op de rivaliteit met Duitsland, zoals een oranje Lederhose? Moeten we het nou zoeken rond de Tweede Wereldoorlog, waar de huidige generatie niets mee heeft? Ik heb woensdag [bij oefeninterland tegen Ecuador, red.] behoorlijk wat van die helmen gezien. Het is kwetsend, dat kan gewoon niet. Ik ben bezorgd over wat mogelijk de volgende stap is: het brengen van de Hitler-groet. Daartoe zijn sommige mensen in staat, als ze wat gedronken hebben.'

Vincent Bijlo, cabaretier, schrijver, columnist: 'Wat een treurige wansmaak, wat een nare humor, nee, geen humor. Mensen die dit soort artikelen op de markt brengen en gebruiken, zijn geen haar beter dan de nazi's zelf. Ze vegen hun reet af met en vertrappen op een geinig bedoelde deurmat een volk. En dat allemaal vanwege wat geschop tegen een bal. Hebben ze nou echt niks beters om zich druk om te maken? De mensheid leert weinig van het verleden, behalve de Duitsers. Ze spelen slechter dan ooit. Dat is toch al voldoende? Laat die rotzooi thuis en neem harten mee, om het treurige Mannschaftje onder de riem te steken.'

Lloyd Vandenberg, voorzitter supportersvereniging Oranje: 'Het is heel goedkoop om op zo'n manier ergens een slaatje uit te slaan. Wij keuren het af om de Duitsers met dit soort artikelen een trap na te geven. Bovendien heeft onze doelgroep niks met de oorlogsgeneratie te maken. Wij distantiëren ons hiervan. Met de supportersclub proberen we juist de banden met de Duitsers aan te halen. We roepen de supporters niet op om bepaalde dingen niet te dragen of mee te nemen naar het stadion. We gaan niet onze eigen mensen opvoeden.'

Richard Lakerveld, webmaster van de site www.schade-deutschland-alles-ist-vorbei.com: 'We zijn in 2003 met de website begonnen en hebben sindsdien enorm veel reacties gehad. We hebben in het begin ook een gastenboek gehad. Hierin kwamen we ook berichten tegen met verwijzingen naar de oorlog. Regelmatig bleek uit reacties van bezoekers dat dit niet door iedereen gewaardeerd wordt en dat het ook kwetsend kan zijn. Sindsdien hebben we als beleid dat er geen associaties met de oorlog worden gemaakt. Voor de rest kan wat mij betreft alles, zolang de humor maar goed is. Want humor relativeert en zet iets als sportieve rivaliteit in het juiste perspectief. De humor van de website is niet hoogstaand, maar dat is voetbalhumor per definitie niet.'