Zeilers Movistar voorkomen ramp

Kantje boord of de Spaanse zeilboot Movistar was in de nacht van woensdag op donderdag gezonken, op een legendarische plek, vlak onder Kaap Hoorn in Chili. De boot, op dat moment in tweede positie in de vierde etappe van de Volvo Ocean Race, liep plotseling zó snel vol dat de zeilers tot hun knieën in het water stonden. Alleen door het razendsnel handelen van de bemanning kon een ramp worden voorkomen.

Een zeiler slaagde er in de chaos in de noodpompen te bevestigen en zo het waterpeil onder controle te krijgen. De oorzaak bleek een lekkage rond de kielophanging.

De Nederlandse schipper Bouwe Bekking van Movistar sloeg direct alarm toen hij de hoeveelheid water in de boot zag staan. Hij seinde zelfs de andere vijf boten in de vloot in voor mogelijke assistentie. Bekking, die vijf keer eerder om de wereld zeilde, had zo'n penibele situatie niet eerder meegemaakt. 'Ik kneep 'm behoorlijk', beaamde de altijd beheerste Bekking. Ondanks de paniek reageerden schipper en bemanning zo goed dat zij de situatie dusdanig onder controle hebben, dat ze nu op eigen kracht varen naar de eerst bereikbare havenplaats, Ushaia in Argentinië, net 'om de hoek' van Kaap Hoorn. Daar worden reparaties uitgevoerd.

Opnieuw, want het is niet de eerste keer dat de boot problemen met de kiel heeft. Het is een probleem dat vanaf het begin van de wedstrijd bij meerdere boten in de zestallige vloot bestaat. Reeds de eerste nacht van de wedstrijd in november moesten Movistar en Pirates of the Caribbean met dezelfde problemen uitwijken naar een Portugese havenplaats. Ook de Zweedse boot Ericsson kampt herhaaldelijk met het probleem. En bij de recente pitstop in Nieuw-Zeeland liet Bekking ook al zijn kielophanging repareren. De ontwerper van de boot, Bruce Farr, heeft zijn medeleven betuigd met de schipper en de bemanning en gezegd dat hij alles in het werk zal stellen het team in Ushaia zo goed als mogelijk bij te staan bij de reparaties. Als die goed verlopen, zal Bekking verder zeilen naar Rio de Janeiro. Daar worden de boten rond 10 maart verwacht.

De overige vijf boten hebben Kaap Hoorn gerond en zijn in een spannende strijd verwikkeld bij rare weersomstandigheden: hoge golven, geen wind. De navigatoren zijn op zoek naar een uitweg en de beste route om de Falkland eilanden te passeren. De grote vraag is altijd: er oost of west langs? Vanochtend lag ABN AMRO 1 op kop.