Wielennieuws

Laagstaande zon hindert het meest

Volgens een onderzoek van Trendbox, in opdracht van Polaroid Eyewear, komen er jaarlijks in Nederland negen verkeersdeelnemers om het leven als gevolg van verblinding door laagstaande zon en raken er 240 gewond. De onderzoekers zijn daardoor niet verrast, evenmin door het feit dat automobilisten verblinding door laagstaande zon hinderlijker vinden dan slechte verkeersomstandigheden. Dat komt doordat ze eigenlijk niet goed weten wat ertegen te doen is, anders dan een zonnebril op te zetten. Maar dat is geen afdoende oplossing. Gebruik van een zonnebril met polariserende glazen wordt aanbevolen. Wat het onderzoek niet vermeldt, is de ongunstige uitwerking van de conditie van de voorruit op het zicht bij laagstaande zon. Het zicht door vervuilde autoruiten laat zich met ruitensproeier en -wisser doorgaans slechts ten dele verbeteren. Oudere auto's met door steenslag beschadigd glas versterken de schittering door zonlicht en de vettige aanslag aan de binnenkant van de voorruit wordt zelden door de autobezitter verwijderd. Pas wanneer deze aspecten voldoende aandacht hebben gekregen heeft gebruik van een zonnebril - ook met polariserende glazen - zin.

Biobrandstof lijkt er snel te komen

Met nog twee jaar te gaan voordat de Europese auto-industrie het haarzelf opgelegde doel van een gemiddelde CO2-uitstoot 140 gr/km moet hebben bereikt, komen de grote merken ineens in actie. Het gemiddelde ligt op dit moment namelijk rond de 160 gr/km, veel te hoog om het doel te halen. Het lijkt een publiciteitsoffensief, maar er zijn ook feitelijke ontwikkelingen te melden. Renault zegt in 2008 ten minste 1 miljoen auto's te produceren die minder dan 140 gr/km CO2 uitblazen. Volkswagen lanceerde op de Salon van Genève het eerste uit een zogenoemde 'blue motion' modelreeks aan, een die 1 op 25 loopt, met een overeenkomstig lage CO2 uitstoot.

Landwind pakt zaken opnieuw aan

Landwind Europe, de in het Belgische Brasschaat gevestigde pan-Europese importeur van de Chinese Landwind SUV, gaat na de stevige kritiek van de ANWB op de botsveiligheid van het model, afgelopen september, de zaak opnieuw en serieuzer aanpakken. Terwijl in Duitsland en Nederland de laatste individueel gekeurde (en versterkte) exemplaren worden verkocht, ondergaat het model volgens bestuursvoorzitter Peter Bijvelds inmiddels tientallen certificatietests. De aan de hand daarvan doorgevoerde technische verbeteringen moeten de Landwind eind dit jaar een officiële Europese typegoedkeuring verschaffen, in tegenstelling tot de individuele keuring tot nu toe, die minder streng is. Zo krijgt de Landwind dan een versterkte carrosseriestructuur en een nieuwe, van het Italiaanse VM Motori stammende 2,5 liter dieselmotor, die voldoet aan de geldende euro4 emissienorm.

Wim Oude Weernink