Traiteur onder de autoshows

De roep om schone, zuinige en 'slimme' motoren wordt wegens de hoge olieprijs en de rigide milieueisen luider. De autoshow van Genève weerspiegelt deze ontwikkeling.

De Japanse kunstenaar Takashi Murakami heeft voor Nissan een cabine ontworpen die om zijn eigen as kan draaien. Foto AP Nissan presents its concept car Pivo at the 76th Geneva International Motor Show in Geneva, Switzerland, Tuesday, Feb. 28, 2006. The Pivo owes its cartoon-like appearance to a partnership with Japanese artist Takashi Murakami and is named after the ability of the cabin to pivot 360 degrees, putting an end to parallel parking and three-point turns, as the driver can always face the direction of travel.The International Motor show runs from March 2nd until 12th. (AP Photo/Anja Niedringhaus) Associated Press

Speciaal uit Groenland geïmporteerde ijsblokken, topkoks uit vrijwel alle Europese landen die hun lokale specialiteiten op de buffetten uitstallen. De voor de 76ste keer georganiseerde autosalon van Genève maakt door de vele 'autoprimeurs' die te bezichtigen zijn ook dit keer weer zijn reputatie waar. Een bijzonder evenement, dat zich de 'traiteur onder de autotentoonstellingen' mag noemen.

Er wordt in de autobranche vaak met jaloerse ogen naar het jaarlijkse evenement in Zwitserland gekeken. Dit jaar worden er 700.000 bezoekers verwacht. Zo heeft de tweejaarlijkse Amsterdamse Autorai, die in veertien dagen een half miljoen mensen trekt, besloten om volgend jaar zijn evenement te verplaatsen van januari naar april. 'Dan zijn we er tenminste verzekerd van dat de primeurs die de autofabrikanten ieder jaar speciaal voor Genève opsparen ook in Amsterdam te zien zijn', zegt de voorzitter van de Rai-vereniging, Arjen de Jong, tevens directeur van BMW-Nederland. 'Bovendien komt het voorjaar er dan aan; iedereen is dan in een betere stemming.'

De overdaad aan nieuwe modellen in Genève is gaandeweg overweldigend geworden, zo overweldigend dat Mercedes-Benz heeft besloten de introductie van zijn vernieuwde E-klasse uit te stellen tot de autotentoonstelling van New York. 'Niet in de laatste plaats omdat Amerika voor de E-klasse van eminent belang is, maar ook omdat nieuwe modellen in Genève door het grote aanbod volkomen dreigen te verzuipen', zegt pr-manager van DaimlerChrysler Nederland Huub Dubbelman.

Toch ontkomt de autoshow van Genève tegenwoordig niet aan een zekere versobering. Zeker nu de door massaontslag en overcapaciteit bedreigde auto-industrie onder zware druk staat. Ook in Genève voelen de autofabrikanten de dreiging van de sterk gestegen brandstofprijzen en de voornamelijk vanuit Brussel en de Verenigde Staten geleide discussie over almaar stringentere eisen voor het milieu.

In Genève proberen de fabrikanten de consument dan ook te lokken met tientallen nieuwe modellen die zijn uitgerust met nóg zuiniger benzinemotoren, nóg schonere dieselmotoren of met slim ontworpen hybridemodellen waarbij de benzinemotor bij lage snelheden wordt geassisteerd door een elektromotor. Elke gevestigde autofabrikant experimenteert bovendien met alternatieve brandstoffen. Van biodiesel tot waterstof. Of zoals de Britse autoanalist Stephan Cheetham van bureau Sanford Bernstein uit Londen dat in Genève zegt: 'Vrijwel alle fabrikanten staan onder zware druk om hun betrokkenheid bij het milieu te tonen. Vooral de hybridemotor staat de laatste anderhalf jaar volop in de belangstelling.'

De verkoop van kleine, schone en zuinige auto's neemt wereldwijd gestaag toe. Van bijna 10 miljoen in 2001 tot 11,5 miljoen eind 2005. Fiat toont in Genève de Panda CNG, een door aardgas aangedreven auto die waarschijnlijk in 2007 in productie wordt genomen. De verwachting is dat eind 2009 al meer dan 14 miljoen kleine, schone en zuinige auto's zullen worden afgezet, waarvan de helft in Europa. Daarna volgen Azië en de VS. Deze ontwikkeling noopt fabrikanten als het Duitse BMW en het Duitse DaimlerChrysler (Mercedes) die traditioneel grote auto's maken tot een herziening van hun strategie.

BMW (dat naast de 1-serie ook de Mini maakt), Mercedes, het Japanse Honda, het Zuid-Koreaanse Kia en Skoda (eigendom van Volkswagen) en andere fabrikanten blijken in Genève de boodschap van de kleine auto te hebben opgepikt. Er wordt volop met nieuwe kleinere modellen geëxperimenteerd. Tientallen ideeën voor compacte auto's liggen op de tekentafel.

Maar ook de traditionele leveranciers van kleine auto's zoals de Franse PSA groep (Peugeot-Citroën), Volkswagen en Aziatische fabrikanten als het Zuid-Koreaanse Hyundai en het Japanse Toyota laten zich niet onbetuigd. Iedereen werkt met dezelfde thema's: schoner, veiliger en zuiniger. Zo toont VW in Genève een Polo diesel die 1 op 25 loopt.

Op hybridegebied, vooral in de VS (Californië) een belangrijk thema, heeft Toyota een voorsprong op zijn concurrenten genomen. 'Maar ook bij Toyota weten ze donders goed dat hybride voor de toekomst niet dé oplossing is voor het milieuprobleem', zegt Bram Schot, directeur van DaimlerChrysler Nederland. 'Maar Toyota heeft met de Prius een hybrideproduct in de markt gezet waar alle belangstelling naar uit gaat en waar belangrijke milieusubsidiestromen naartoe gaan. Toyota heeft al een technische voorsprong en weet dat nog in geld om te zetten ook. Dat is heel erg knap.'

Opvallend in Genève is het ontbreken van de snel opkomende Chinese auto-industrie. Vorig jaar in Frankfurt - de belangrijkste industrieautobeurs van Europa - exposeerden vijf Chinese fabrikanten. In Genève niet één. 'Dat komt doordat Genève voor de auto-industrie toch een soort delicatessen-tentoonstelling is'. zegt Dubbelman. 'Hier is altijd wat meer extravaganza dan elders. Genève is altijd een echte designbeurs geweest, dé beurs van alle nieuwtjes. In Genève heeft een opkomende auto-industrie als die in China nog niet zoveel te zoeken. Maar dat zal wel veranderen, denk ik.'

Bij Volkswagen onthulde Wolfgang Bernhard, sinds dit jaar verantwoordelijk voor de productie van de hele groep, de Concept A, een auto die de lijn van een sedan combineert met de eigenschappen van een terreinwagen. Daarmee vormt deze wagen de voorbode van een compacte terreinwagen die onder de Touareg - de grote terreinwagen van VW - in het programma komt. 'Onze ingenieurs werken aan twintig nieuwe VW-modellen', verklaarde Bernhard in Genève.

In totaal zijn 140 nieuwe auto's te bewonderen op de show in Genève, die tot 12 maart loopt. De nieuwe tweezitscoupé Porsche 911 kost 108.000 euro, de gerestylde Lamborghini Mercielago 301.000 euro, maar de Nederlandse super 'terreinwagen' van Spyker kost (inclusief BPM-belasting) zo maar 400.000 euro. Nog gauw werd het Nederlandse product in Genève gepresenteerd. Omdat ook directeur Victor Muller weet dat Genève the place to be is wanneer je iets nieuws wil laten zien.