Een Dior-tas voor 19.000 rupees

Dure merken als Christian Dior en Louis Vuitton hebben India ontdekt. In hun eigen winkels hopen ze tasjes van meer dan 300 euro te slijten aan de Indiase consument.

Dior-directeuren Pierre Dennis (links) en Regis Rimbert (rechts) met merkambassadeur Kalyani Chawla bij de lancering van Dior in India, op 20 februari 2006. Foto AP Christian Dior's Managing Director- Retail, Europe Middle-East & India Pierre Dennis, left, General Manager, Middle - East and India Regis Rimbert, right, and India brand ambassador Kalyani Chawla pose for the media during launch of Christian Dior in India, in New Delhi, India, Monday, Feb. 20, 2006. (AP Photo/Mustafa Quraishi) Associated Press

Oeps, zegt Bhavna Krishnan, dat is toch slikken. In haar hand heeft zij een tasje, model Issimo, van Christian Dior. Prijskaartje: 19.000 rupees, zo'n 365 euro. Nee, goedkoop is het niet, zegt de industrieel ontwerpster met zwart lang golvend haar, naaldhakken, spijkerbroek en korte mouwen. 'Maar wat fijn dat we nu een Christian Dior-winkel hebben in New Delhi. Eerst even windowshoppen en dan kom ik later terug om echt iets te kopen.'

Op de plek waar dertiger Krishnan staat, stond bijna twee weken geleden mevrouw Chirac, echtgenote van de Franse president. Om een lintje door te knippen. Een bliksemvisite (tijdens het staatsbezoek aan India van de Franse president) ter gelegenheid van de opening van de eerste Christian Dior-winkel in India. Sindsdien is het hier een gekkenhuis, zegt Neisha Machado, manager van de winkel. 'In het weekeinde is het vol, mensen komen zelfs uit Agra [op 200 kilometer afstand van New Delhi, red.] om hier te kunnen winkelen. India is klaar voor Dior.'

In India heeft Dior zich aangesloten bij de steeds groter wordende groep van buitenlandse topmerken. Louis Vuitton, Bulgari, Chanel, Cartier, Fendi, Dolce & Gabbana en Tommy Hilfiger zijn al aanwezig met eigen winkels. Versace en Valentino zijn onderweg. En Gucci opent volgend jaar de eerste boetieks, in Delhi en in Bombay. Deze fabrikanten mikken op de groep steenrijke Indiërs die in het verleden in het Midden-Oosten, Parijs of Londen gingen winkelen voor haute couture. Precies, bevestigt industrieel ontwerpster Krishnan. 'Nu hoeven we niet meer naar het buitenland voor de nieuwste collectie.'

Toch hopen bedrijven als Dior hun producten ook te verkopen aan de middenklasse, een groep van 300 miljoen mensen, die dagelijks uitdijt. Want de groep rijken is nog altijd relatief klein voor een land met meer dan een miljard inwoners. Volgens een laatste rapportage van de Amerikaanse zakenbank Merrill Lynch had India ruim 60.000 miljonairs in 2004, een aantal dat inmiddels een stuk hoger zal liggen als gevolg van de alsmaar stijgende beursindex van Bombay.

Detailhandelsconsultant Technopak in Gurgaon heeft onlangs berekend dat India ongeveer 1,6 miljoen huishoudens heeft waar het jaarlijks inkomen boven de 100.000 dollar uitkomt. Hun jaarlijkse bestedingen aan accessoires en kleding van topmerken zou ongeveer 9.000 euro bedragen, waarmee deze groep goed zou kunnen zijn voor een omzet van bijna 12 miljard euro op jaarbasis.

Volgens adviesbureau KPMG in Delhi zijn jonge Indiërs enthousiast over de mogelijkheid om steeds meer buitenlandse merken te kopen. Jonge professionals zien hun inkomens jaarlijks toenemen - vorig jaar gemiddeld met meer dan 10 procent - en hebben minder moeite dan hun ouders met geld uitgeven. 'Ze willen experimenteren, vaak zijn ze al in het buitenland geweest en daardoor beïnvloed in hun smaak. Vroeger kon je hier niets krijgen, tegenwoordig zijn zoveel buitenlandse merken verkrijgbaar', zegt KPMG-manager Subir Moitra.

De instroom van buitenlandse bedrijven met bekende merken zal alleen maar toenemen, zo verwacht KPMG. In januari heeft de Indiase regering de markt opengesteld voor buitenlandse detaillisten die één merk verkopen. Zij mogen nu ketens opzetten met Indiase partners, waarin ze een meerderheidsbelang tot 51 procent kunnen krijgen. 'Dit is de eerste aanzet voor het verder liberaliseren van de markt voor detailhandel en we zullen veel nieuwe buitenlandse bedrijven naar India zien komen', voorspelt Moitra.

Hoe snel buitenlandse topmerken succesvol zullen zijn India, is moeilijk in te schatten. Extra geld betalen voor een bepaald merk zonnebril, jasje of tasje is in het westen misschien gemeengoed, maar dat geldt minder voor de Indiase elite. Auto's, televisies, geavanceerde hifi-installaties en vooral juwelen zijn de producten waar de rijken traditiegetrouw hun rupees aan besteden. 'Dat een merk een bepaalde waarde vertegenwoordigt is in India een minder bekend fenomeen, maar het bewustzijn groeit', zegt Moitra.

Niettemin moet Praveen Ghoswami in zijn Bulgari-winkel in Zuid-Delhi bij tijd en wijle uitleggen waarom een zonnebril van dat merk 20.000 rupees (384 euro) kost. 'Sommige klanten begrijpen niet hoe een zonnebril zo duur kan zijn. Je vertelt ze over kwaliteit, de exclusiviteit.' De Bulgari-vestiging is pas twee jaar open. 'En het wordt steeds drukker. De klanten zijn van alle leeftijden, maar je ziet wel steeds meer jongeren komen.'