Run op kinderzitjes door Europese regel

Een woordvoerster van babyspeciaalzaak Prénatal zegt dat de verkoop 'zeker is gegroeid'. Verkoopdirecteur C. Wagenaar van auto- en fietswinkel Halfords in Nederland spreekt zelfs van 'een verdubbeling van de verkoop'. En de ANWB heeft er 'wel een paar duizend vragen' over ontvangen: kinderzitjes voor in de auto.

Automobilisten in Nederland zijn sinds gisteren verplicht om kinderen kleiner dan 1,35 meter in een autostoeltje te vervoeren. Kinderen jonger dan drie jaar mogen zonder stoeltje zelfs helemaal niet meer worden vervoerd. De maatregel is afkomstig uit Brussel. De verordening is bedoeld ter verkleining van het risico op verkeersletsel bij kinderen.

'Wij hebben ook basisscholen aangeschreven om voorlichting te geven', zegt een woordvoerder van de ANWB. De consumentenorganisatie bespeurt veel aandacht voor de nieuwe wetgeving. Sinds een maand verkoopt de ANWB zelf ook kinderzitjes. 'In onze winkels is er veel vraag naar.'

De maatregel is vooral bedoeld om een einde te maken aan situaties waarin kleine kinderen een autogordel dragen. Gordels zijn doorgaans ontworpen voor volwassenen en bieden onvoldoende bescherming aan kinderen. Een kinderzitje achterin de auto verkleint de kans op dodelijk letsel met 50 procent en op schadelijk lestel met 30 procent, schat de Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid. In 2004 overleden vier kinderen tussen o en 11 jaar oud en raakten 96 zwaargewond als auto-inzittende.

Een woordvoerster van het Ministerie van Verkeer en Waterstaat is verheugd over de ogenschijnlijk grote aandacht van ouders en automobilisten. 'Maar we hebben er dan ook campagne over gevoerd.' Uiteraard zijn er uitzonderingen op de nieuwe maatregel. Zo mogen kinderen in bus en taxi ongeacht hun leeftijd en lengte los worden vervoerd. En is er op de achterbank van de auto geen ruimte meer voor een stoeltje - bijvoorbeeld omdat er al twee staan - dan hoeft een derde kind slechts een gordel om.