Poptijdschrift van en voor mannen

Ze voelden de bui al hangen, bij het nieuwe literaire poptijdschrift WAHWAH. In een persbericht bij het eerste, 128 pagina's tellende nummer meldt de redactie 'een brede, veelzijdige benadering van de muziek uit de begindagen van de rock'n'roll tot nu, en zeer zeker voor álle leeftijden' voor ogen te hebben. Zoveel nadruk wekt achterdocht, en inderdaad: WAHWAH is niet erg breed, en al helemaal niet voor alle leeftijden.

Een greep uit de inhoud: Kees 't Hart (1944) denkt terug aan zijn liefde voor teeny bopper Jack Scott (1936), Auke Kok (1956) interviewt popradio-pionier Willem van Kooten (1941), Roel Bentz van den Berg (1949) verklaart het ware schrijven over rock'n'roll tot 'verdronken cultuurgoed'.

Popmuziek is hier een wereld van weleer, van mannen, voor mannen. Helden. Reuzen. De knalroze cover met een dellerig uitgedoste Lil' Kim, die slechts in één alinea voorbijkomt als eerste vrouwelijke gangstarapper in de gevangenis, is een wel heel goedkoop truukje om op te vallen in de kiosk. Ook de gratis bijgeleverde cd van het Nederlandse label Dox Records, met een gezellig swingende mix van jazz, dance en funk van onder meer Benjamin Herman en Benny Sings, heeft met de verhalen weinig tot niets te maken.

Natuurlijk hóeft een literair poptijdschrift geen Hitkrant of Q Magazine te zijn, het kan hits en trends en het heden rustig negeren - als er maar mooie, persoonlijke verhalen over muziek instaan.

WAHWAH nr. 1 bevat er twee. De Vlaamse dichter Didi de Paris (1957) schreef Hey Punk!, een ontroerend in memoriam voor Johnny Rotten (1956), de zanger van de punkband The Sex Pistols. Rotten leeft nog, maar is allang niet meer de brullende rebel die De Paris in 1976 'als een engel van Botticelli' redde uit het 'Saaiste der Saaisten', een lerarenopleiding in 'het stomste dorp van het noordelijke halfrond'. Dankzij Rotten verhuist De Paris naar universiteitsstad Leuven, waar hij, in een T-shirt met 'SS' (stomme studenten) erop, volop kan relschoppen en feesten met 'het kruim der natie'. 'Hey Punk!' is zowel een liefdesbrief als een puntig college punkgeschiedenis, met een mooi tragisch slot: De Paris deelt vandaag de dag nog altijd pamfletten tegen de verrotte welvaartsstaat uit, terwijl Rotten, alias John Lydon, deze kerst voor een reisprogramma op de Vlaamse tv per Rolls Royce door Groot-Brittannië zal worden gereden.

In het hilarische Jongens, dit moet de hond even zien beschrijft WAHWAH-redacteur Peter Buwalda (1971) hoe diezelfde Vlaamse tv zijn stormachtige relatie met ene 'Marieke Z.' de genadeklap geeft, wanneer bluesheld Sonny Boy Williamson (ca. 1899-1965) erop verschijnt en hij zijn schoonfamilie in dronken overmoed van Williamsons 'volstrekt unieke' talent probeert te overtuigen.

Wat meer van dit soort sterke verhalen en wat minder journalistieke pretentie, en dan komt het met WAHWAH nog wel goed.

WAHWAH, literair poptijdschrift. Afl. 1, febr. 2006, 128 blz. met cd, 7,95. ISBN 90 468 00377