FRANKRIJK

Cézanne/Pissarro In het kader van de viering van de 100-jarige sterfdag van Paul Cézanne (1839-1906) bestudeert het Musée d'Orsay aan de hand van 60 doeken (hoofdzakelijk landschappen) zijn relaties met zijn vriend Camille Pissarro (1830-1903) van het begin van hun carrière (tegen 1865) t/m1885. De 'vader' van de moderne kunst onderging zijn impressionistische periode tijdens zijn verblijf in het departement Oise in het gezelschap van Pissarro. Deze zei over de twee decennia: „Cézanne onderging mijn invloed in Pontoise en ik de zijne. Het is wonderlijk hoeveel een aantal van onze landschappen op elkaar lijken. We waren waarachtig steeds samen! Maar ieder behield het enige wat telt: zijn beroering”.

Cézanne et Pissarro, 1865-1885 t/m 28 mei in het Musée d'Orsay, Parijs, dag beh ma 9u30-18u, do-21u45, 0033-140494814 & www.musee-orsay.fr

Molière/Lully Voor verscheidene stukken van Molière werd de toneelmuziek vervaardigd door Jean-Baptiste Lully. Hun samenwerking bereikte een hoogtepunt met Le Bourgeois gentilhomme (1670). Dit ballet is drie dagen lang in zijn originele en volledige versie te zien in het Théâtre des Champs-Elysées. Een spektakel van vier uur dat wordt voorgedragen in 17de eeuws Frans. De muziek van Lully wordt vertolkt op oude instrumenten in een voor het publiek zichtbare orkestbak, verlicht door kaarsen. Regisseur Vincent Dumestre onderhandelde langdurig met de overheid over brandgevaar. Maar de aanwezigheid van en ploeg brandweerlieden stelde de gemoederen gerust.

Le bourgeois gentilhomme op 3, 4 en 6 mrt in het Théâtre des Champs-Elysées, Parijs, 0033-149525050.

En verder Jazzfestival Banlieues Bleues t/m 7 april 25 Parijse randsteden 0033-149221010 en www.banlieuesbleues.org; Rembrandt et la bible, les eaux-fortes de Rembrandt in de collectie Frits Lugt t/m 26 mrt in het Institut Néerlandais, Parijs, 0033-1535 91 240 en www.institutneerlandais.com.