Voedingsbedrijf CSM snijdt dit jaar dieper

Voedingsmiddelenconcern CSM gaat dit jaar meer snijden in de kosten dan eerder aangekondigd. In drie jaar tijd wil CSM 110 miljoen euro besparen, waarvan de helft in 2006. Dat maakte CSM vanmorgen bekend bij de publicatie van de jaarcijfers.

In 2005 heeft de onderneming voor 19 miljoen euro aan kostenbesparingen doorgevoerd. CSM sloot negen fabrieken en schrapte 696 arbeidsplaatsen. In totaal zullen 1.100 van de circa 8.500 arbeidsplaatsen verloren gaan.

CSM kondigde vandaag ook aan dat het 250 miljoen euro aan de aandeelhouders zal teruggeven door het inkopen van eigen aandelen en het uitkeren van dividend.

CSM hoopt hiermee kritische aandeelhouders milder te stemmen. In november klaagden die dat ze de strategie te vaag vonden en noemden ze de financiële prestaties matig.

Twee weken geleden maakte CSM bekend dat het zijn suikerdivisie dit jaar wil verkopen, het kleinste bedrijfsonderdeel (9 procent van de omzet). Het concern concentreert zich op de productie van bakkerij-ingrediënten en melkzuur. De nettowinst van CSM kwam afgelopen jaar uit op 423 miljoen euro, maar dat lag vooral aan een boekwinst bij de verkoop van de snoepdivisie.