Wessanen stapt uit huismerken

Voedingsmiddelenconcern Wessanen gaat dit jaar zijn huismerken verkopen omdat de marges te veel onder druk staan. Het bedrijf concentreert zich voortaan op zijn A-merken (Zonnatura, Beckers).

Dat maakte het bedrijf vanmorgen bekend bij de presentatie van de jaarcijfers. De huismerken komen volgens Wessanen te veel onder druk van de supermarktketens, die wegens hun onderlinge prijzenoorlog steeds lagere prijzen afdwingen bij hun leveranciers.

De Franse Wessanen-dochter Dailycer is een van de grootste producenten van huismerkmuesli in Europa en levert onder meer aan Britse en Franse supermarktketens. In Nederland heeft de verkoop van de huismerktak gevolgen voor Delicia in Tilburg, dat onder meer de hagelslag van Aldi en van Albert Heijn produceert.

De omzet van het onderdeel Private Label daalde vorig jaar met 11 procent naar 205 miljoen euro. In het laatste kwartaal zakte de omzet zelfs met 20 procent. Die daling was het gevolg van de beslissing om de marges op de huismerken in stand te houden, zegt het concern. Daardoor heeft Wessanen klanten verloren. Wessanen was al begonnen met het reorganiseren van de fabrieken voor de huismerken en zei vorig jaar al ze niet langer als kernactiviteit te beschouwen.

De omzet van Wessanen, dat meer dan de helft van zijn geld verdient met groothandelsactiviteiten in Europa en de VS, daalde in 2005 met 10 procent naar 1,87 miljard euro. Die daling is vooral het gevolg van het afstoten van activiteiten. In het vierde kwartaal daalde de omzet met 2 procent naar 489 miljoen euro.

De nettowinst steeg van 10 naar 25 miljoen euro. Die stijging wordt vooral veroorzaakt door lagere reorganisatielasten dan in 2004. Het resultaat voor afschrijvingen en bijzondere lasten kwam uit op 71,9 miljoen euro, een stijging van 25 procent ten opzichte van 2004.

Vanmorgen kondigde Wessanen de overname aan van het Italiaanse Bio Slym, dat gespecialiseerd is in sojamelk. Wessanen heeft eerder de ambitie uitgesproken dat eind 2007 de helft van de omzet uit eigen merken zoals Zonnatura moet komen en zet daarbij vooral in op gezonde voeding.

Voor 2006 verwacht het voedingsmiddelenconcern een omzetgroei van 4 tot 5 procent van zijn merkartikelen in Noord-Europa en de VS en van zijn Europese distributieactiviteiten. De Noord-Amerikaanse distributietak, die al langer een probleemdochter is, zal slechts een 'geringe groei' laten zien. In het eerste halfjaar is zelfs krimp te verwachten, omdat de belangrijke klant Ralph's is weggevallen.

De koers van het aandeel Wessanen was rond het middaguur met 2,4 procent gedaald naar 13,32 euro.