Nieuwe blik op wijn maakt walsen een stuk lastiger

De kurk is nog wel een kurk, maar niet altijd van kurk. Naast kurken van kunststof is nu ook de fles aan verandering toe, zo dachten ze bij Barokes.

'Alles ingepakt voor onze romantische picknick, schat?'

'Ja, we zijn compleet: het plaid, de rieten mand, een stokbrood, lekkere kaas, een doosje aardbeien, de blikjes wijn...'

'De blikjes wijn?'

Zo nu en dan krijgen producten een rigoureus andere verpakking. Glazen melkflessen werden kartonnen melkpakken, tubes tandpasta waren van metaal en zijn nu van plastic, grote kranten worden - langzaam maar zeker - kleine kranten.

Deze veranderingen vinden geleidelijk plaats: zo bezorgde kleingrutter '4=6' tot ver na 1990 nog melk in glazen flessen, en is ook deze krant nog steeds groot. Het imago van melk en tandpasta is door de nieuwe verpakking niet veranderd: voor de meeste producten geldt: you can't judge a book by looking at the cover.

Een product dat juist wel zijn status ontleende aan de verpakking was wijn. Wijn werd uitgekozen op basis van het etiket ('Wat een mooi kasteel!'), en door de enkele 'kenner' op basis van de diepte van de holte onder de fles. Hoe dieper de holte, redeneerde men, hoe beter. En toegegeven, er bestaat enige correlatie: je zult niet snel een premier cru met een platte bodem vinden.

Maar tijden veranderen: de wijnkennis van de Nederlander is de afgelopen jaren sterk gegroeid. Toen Albert Heijn in de jaren zeventig Nederland 'aan de wijn' bracht, domineerde de Rosé d'Anjou de Nederlandse markt. Inmiddels is het assortiment van de gemiddelde wijnhandel onwaarschijnlijk veel breder, en loopt het van Chili via Duitsland (Eiswein) en Zuid-Afrika naar Australië, en van 2 euro voor een Soave bij de Dekamarkt tot vele honderden euro's voor een Château Petrus bij Gall & Gall. De wijncursussen - waarin je leert dat je het bodempje wijn dat je krijgt ingeschonken in een restaurant niet moet proeven, maar moet ruiken, om te ontdekken of er 'kurk' in de fles zit - worden door steeds meer mensen gevolgd.

Er bestaat kortom in Nederland anno 2006 een markt voor wijn die het moet hebben van zijn smaak, en niet van zijn etiket. Met de pakkende slogan 'Wine in a can, why not?' brengt het bedrijf Food Present daarom nu het wijnverpakkingssysteem 'Vinsafe' van het Australische Barokes wines op de Nederlandse markt. 'Vinsafe' is een technologie om wijn te conserveren in blik.

Het blikje van Barokes heeft een speciale binnenbekleding, een laagje, zodat er geen contact is tussen de wijn en het blik. Bliksmaak, zo zeggen producent en importeur stellig, is dus niet aan de orde. De voordelen? Wijn in blik is sneller te koelen dan wijn in een fles, het is lang houdbaar (vijf jaar) en als je een blikje op straat laat vallen, nu ja, dan breekt het niet. De importeur hoopt met de nieuwe verpakking bovendien een doelgroep te bereiken die kennelijk niet gewend is aan kurkentrekkers en loodhoudende glazen: jongeren tussen 18 en 39 jaar.

Food Present begint zijn offensief op de Nederlandse markt met vier soorten wijn. Een (licht-) mousserende (petillant) en een gewone variant van rood en wit. De rode wijn is een mix van drie druivensoorten (cabernet sauvignon, shiraz en merlot), de witte wijn bevat er twee (chardonnay en semillion).

Een bescheiden proefsessie met enkele liefhebbers levert een probleem op: drinken we uit blik of toch uit glas? Consumptie uit blik maakt het moeilijk om de kwaliteit van de wijn te beoordelen: je kunt niet door het blikje heenkijken om de kleur (en dus de ouderdom - want oogstjaren worden op het blikje niet vermeld) te bepalen. Ook walsen, het zachtjes 'rondklotsen' van de wijn om de geur los te laten komen, gaat wat minder makkelijk.

Van bliksmaak is geen sprake, maar de wijn die Barokes in de blikjes heeft laten stoppen, doet vermoeden dat de blikjes wijn moeten gaan concurreren met mierzoete mixdrankjes die het zo goed doen bij hele jonge mensen. Zoals een lid van het testteam concludeerde: 'Het is best een lekker drankje, zolang je maar niet bedenkt dat het wijn is.'

Wijn in blik is onder meer verkrijgbaar bij de vestigingen van Oil & Vinegar. www.foodpresent.nl www.wineinacan.com Prijs: 3,25 euro per blik