Het beeld

De fruitschaal waarop de appels en peren van de eerste twee maanden van 2006 worden gewogen oogt nogal leeg. Het lijkt wel of er in januari en februari een soort winterstop van kracht is. De publieke omroep herhaalt veel en maakt ruim baan voor sport, in casu voetbal en al dan niet olympisch schaatsen. Van dat laatste werd vooral de vorige keer nog op nummer vier genoteerde documentairerubriek Dokwerk (NPS/VPRO) de dupe, die maar twee nieuwe afleveringen telde. Ook Het uur van de wolf (NPS/VPRO) verdween - van de tweede positie - wegens een overmaat aan aankopen en slechts twee eigen producties. R.A.M, De Nix-factor en De nieuwe Lola's zijn afgelopen, dus is de top-5 helemaal vernieuwd.

Een twijfelgeval is Pieter Fleury's documentaire Het schitterende scherm (NOS) over een halve eeuw NOS Journaal: een moedige poging om veel tegelijk aan te pakken, die ondanks boeiende passages gedoemd was te mislukken.

5 (-) De Donderdag Documentaire (IKON/HUMAN). Weer terug op niveau, ondanks enkele missers. Hoogtepunten waren Dit gaat nooit meer weg (blijf-van-mijn-lijfhuis geportretteerd door Petra Lataster-Czisch), de wonderlijk effectieve sprekende hoofden van Robert, Mary & Katrina (Marjoleine Boonstra) en de aankoop Iran, de kleur van liefde. Toevallig of niet werden alle drie gemaakt door vrouwen.

4 (-) Van Speijk (Talpa). Ook de afleveringen van deze nieuwe politieserie zijn niet allemaal van dezelfde kwaliteit. De pilot was voortreffelijk, evenals de twee afleveringen waarin werd gepsychologiseerd over mogelijke oorzaken van huiselijk geweld. De multiculturele realiteit van een Amsterdamse volkswijk wordt nogal eens melodramatisch benaderd, en dat is op z'n minst origineel. Knappe dialogen en bij vlagen zeer goed acteren doen me persisteren in aanvankelijk oordeel: 'beste Nederlandse politieserie ooit'.

3 (-) Tegenlicht (VPRO). Ook terug van een dipje. Besteedt als enige aandacht aan de nieuwe economische orde: De flexmens (Marije Meerman) en No Time for Losers met Felix Rottenberg. Nuttige graafjournalistiek van Rob Schröder (Voor volk en vaderland) en een aankoop om te zoenen: nooit was Colombia zo dichtbij als in La Sierra.

2 (-) De toekomst (VPRO). Nieuwe, korte en lichte futuristische verkenningen onder redactie van Hans Otten en Ineke Houtman. Hoogtepunten waren Roboliefde (René Roelofs), Arm en rijk (Sunny Bergman) en de architectonische wansmaak van de klant in Nieuw Nederland (IJsbrand van Veelen).

1 (-) De wereld draait door (VARA). Zonder veel concurrentie in korte tijd naar de absolute top geklommen. Ook als de in bloedvorm verkerende vaste presentator Matthijs van Nieuwkerk elders moet werken, past Claudia de Breij of Astrid Joosten met vergelijkbaar enthousiasme op de winkel. Hier wordt meegezongen met Ramses Shaffy en Vic van de Reijt, over kunst gediscussieerd met Bennie Jolink ('Rembrandt is een kunstenaar en Caravaggio maakt kitsch'), Arnon Grunberg getroost door oudere vriendin Beatrix in de animatiesatire Café De Wereld, het geheim van Mozart ontsluierd, met Mulder, Van Dorp en Barend over hun samenwerking gefilosofeerd en elke televisieblunder dagen eerder voorgeleid dan door Jack Spijkerman. Zo kun je cultuur dus ook populariseren.