Nuon vriendelijker voor zijn klanten

Energieconcern Nuon zegt het afgelopen jaar flink geïnvesteerd te hebben in de verbetering van de dienstverlening aan zijn klanten. Op het gebied van het tijdig versturen van voorschotnota's en rekeningen scoort Nuon onder de grote energieleveranciers aanmerkelijk beter dan voorheen.

Dat heeft Nuon vanochtend bekendgemaakt bij de presentatie van de jaarcijfers over 2005. Vorig jaar zorgde de beloning van bestuursvoorzitter Van Halderen voor veel ophef omdat Nuon juist op het punt van klanttevredenheid slecht scoorde. Van Halderen besloot na druk van de aandeelhouders en de publieke opinie af te zien van zijn kortetermijnbonus over 2004 van 97.000 euro.

Uit cijfers van de Directie Toezicht Energie (DTe) van het ministerie van Economische Zaken blijkt dat Nuon in vergelijking met andere grote energieleveranciers als beste scoort als het gaat om het tijdig versturen van voorschotnota's, eind- en jaarafrekeningen. In vergelijking met de grote concurrenten eindigde Nuon vorig jaar als tweede.

De nettowinst van Nuon steeg in 2005 met 18 procent tot 416 miljoen euro. De omzet daalde licht tot ruim 4,7 miljard euro. Het aandeel op de consumentenmarkt in Nederland daalde, voor elektriciteit met 1 procent, voor gas met 3. Door de wereldwijde stijging van olie- en gasprijzen is de winstmarge van Nuon niet gedaald; die steeg zelfs met 149 miljoen euro.

In een toelichting zei topman Van Halderen dat de financiële positie van Nuon in 2005 'verder' is versterkt, onder meer door de verkoop van Spaanse windmolenparken en het vrijvallen van de voorziening voor ziektekosten van (gepensioneerde) werknemers.

Van Halderen waarschuwde, ondanks het 'gereduceerde risico-profiel' van zijn bedrijf, voor de 'onverminderd grote risico's' van de plannen van het kabinet om de Nederlandse energiebedrijven te splitsen. Nuon is, net als andere grote concerns op de markt, fel gekant tegen het voorstel van minister Brinkhorst (Economische Zaken) om de energienetten los te koppelen van de producenten.