Vancouver wil vollere tribunes

In Vancouver, waar over vier jaar de Winterspelen worden gehouden, willen de Canadezen volle tribunes. Maar dan moet de kaartverdeling wel helemaal anders.

De gedachte aan veel lege tribuneplaatsen tijdens de Olympische Winterspelen van 2010 is het organisatiecomité in Vancouver een gruwel. De Canadezen gaan maatregelen nemen om Turijnse beelden te voorkomen; daar bleven in vrijwel alle stadions veel zitplaatsen onbezet. Het wordt in Vancouver niet goed gevonden voor de beeldvorming, evenmin bevorderlijk voor de sfeer in de stadions en allerminst stimulerend voor de sporters.

Maar het probleem is dusdanig complex, dat een oplossing niet direct voor de hand ligt. Zo'n 30 procent van de kaarten komt niet in de publieke verkoop, maar moet de organisatie afstaan aan de internationale sportbonden, de landelijke olympische comités en de sponsors van het Internationaal Olympisch Comité (IOC).

En juist die gereserveerde kaarten worden niet altijd gebruikt, waarmee de 'gaten' tussen de toeschouwers zijn verklaard. De organisatie zegt bijvoorbeeld 90 procent van de kaarten te hebben verkocht, maar werd de afgelopen weken desondanks geconfronteerd met onvolledig bezette tribunes. Zelfs bij de finale van het kunstrijden voor vrouwen, waarvoor kaartjes op de zwarte markt enkele honderden euro's waard zijn, was de Palavela-ijshal eergisteren niet tot de laatste plaats bezet.

Complicerende factor is dat achter de categorie gereserveerde kaarten een schimmig spel schuilgaat waarin diverse belangen een rol spelen. Neem de nationale olympische comités, die via een verdeelsleutel voor alle wedstrijden kaartjes krijgen, maar via een ruilsysteem met andere landen hun hoeveelheid gewilde tickets proberen te vergroten. Sportkoepel NOC*NSF biedt kaartjes voor skilopen of biatlon aan in ruil voor schaatstickets. Daar tussendoor manoeuvreren de zwarthandelaren, die vooral kleine landen benaderen voor kaartjes van gewilde sporten, zoals ijshockey en kunstrijden.

Vanoc, het organisatiecomité van 'Vancouver', heeft zich voorgenomen het mistige circuit te ontmantelen in een streven alle tribuneplaatsen in 2010 bezet te krijgen. De Canadezen denken de volle vier jaar nodig te hebben voor het vinden van een oplossing.

Dave Cobb, de verantwoordelijke man voor de kaartverkoop in Vancouver, zei gisteren op een persconferentie in Turijn dat hij geen idee heeft hoe het systeem kan worden ontmanteld, maar wel dat Vanoc vastbesloten is een doorbraak te forceren. Cobb: 'We willen met alle instanties die kaartjes krijgen om tafel gaan zitten om de knelpunten in kaart te brengen. Als sponsors bijvoorbeeld geen gebruik van hun kaartje maken, vullen we die plaatsen liever met enthousiaste schoolkinderen.'

De mensen Vanoc hebben de afgelopen twee weken in de keuken van de Italiaanse organisatie mogen kijken en gisteren deelde directeur John Furlong mee, dat die ervaringen van onschatbare waarde zijn. Terry Wright, in Vancouver verantwoordelijk voor het transport, vertelde bijvoorbeeld veel te hebben geleerd van het vervoer in de bergen, omdat de situatie over vier jaar vergelijkbaar is met die in Turijn. De afstand tussen Vancouver en het bergdorp Whistler, waar de sneeuwsporten worden afgewerkt, bedraagt ongeveer 120 kilometer en dat betekent minimaal een uur reizen over een snelweg, die met het oog op de Spelen speciaal wordt aangelegd.

Furlong vertelde met stelligheid dat de accommodaties ruim van te voren klaar zullen zijn, omdat Vanoc de tijd wil nemen voor testwedstrijden. Dat streven hadden alle andere olympische steden ook, maar de praktijk leerde dat er op de valreep nog veel moest gebeuren. Athene en Turijn zijn daar de laatste voorbeelden van. In de Italiaanse stad zijn her en der nog bouwputten afgeschermd.

Maar Furlong uitte geen twijfels over het tijdsplan. 'We hebben ons daartoe verplicht tegenover de Canadese regering en het nationale olympische comité, die gezamenlijk een speciaal programma voor de Canadese olympische sporters financieren. Wij hebben toegezegd, dat sporters vroegtijdig met de olympische accommodaties kennis kunnen maken. Daar hebben we zelf ook belang bij, want goede prestaties van landgenoten bepalen voor een belangrijk deel de sfeer op de Spelen.'

Vanuit Nederlands perspectief is de schaatsbaan de belangrijkste accommodatie. Er moet nog met de bouw worden begonnen in het zuidelijk van Vancouver gelegen Richmond, op een steenworp afstand van het internationale vliegveld. De schaatsers zullen, in tegenstelling tot Turijn, waar de hal voor hen op loopafstand ligt, moeten reizen. Volgens opgave van Vanoc is ligt Richmond Oval, zoals de baan met een capaciteit voor 7.600 toeschouwers gaat heten, te zijner tijd met de bus een half uur verwijderd van het atletendorp.

Over de kaartverdeling had Cobb minder goede berichten. Hij vertelde dat er vrijwel zeker minder Nederlandse supporters dan in Turijn het schaatstoernooi kunnen bezoeken. 'Wij verwachten veel belangstelling van de Canadezen als alternatief voor het populaire ijshockey en kunstrijden.'