Scapino krijgt nieuwe eigenaar

Detailhandelsconcern Macintosh betaalt 140 miljoen euro voor schoenenketen Scapino aan Retail Network, een dochter van durfkapitalist CVC. Bij Macintosh komt Scapino in één concern met andere schoenenketens als Dolcis, Manfield en Invito. Gezamenlijk hebben ze een marktaandeel van dertien procent in waarde.

Scapino, dat in Nederland 184 heeft en in België 25 winkels, mag van zijn nieuwe eigenaar gaan groeien. Met de overnameprijs van 140 miljoen euro betaalt Macintosh ruim acht keer het bedrijfsresultaat over het boekjaar 2005/2006 van Scapino.

Retail Network verkoopt met Scapino de tweede van elf winkelketens die eigenaar CVC in 2002 kocht van Vendex KBB voor 394 miljoen euro. CVC betaalde destijds 7,8 keer het bedrijfsresultaat. In 2004 verkocht Retail Network al de brillenwinkels van Hans Anders aan investeringsmaatschappij Gildevoor een onbekend bedrag. CVC is volgens een woordvoerder van Retail Network niet uit op een verkoop van het gehele bedrijf in één keer, maar zal het keten voor keten verkopen. 'Het is de reden van bestaan van het bedrijf. Wij stomen ze klaar en wanneer ze er aan toe zijn verkopen wij ze.'

De schoenendiscounter zal in de komende drie jaar waarschijnlijk 25 nieuwe winkels openen in Nederland en België. Op langere termijn zullen er in Nederland dertig en in België zeventig nieuwe winkels bijkomen.

Macintosh verwacht dat Scapino in de toekomst een 'substantiële bijdrage' aan de winst zal bijdragen. Op basis van de cijfers over het gebroken boekjaar 2005/2006 zou de bijdrage aan de nettowinst per aandeel circa 90 cent op jaarbasis bedragen.

Macintosh is ook eigenaar van ketens als Kwantum (woningdecoratie), Piet Klerkx (woninginrichting) en Halfords (fietsenretailer).