Namaakschrijver moet bestsellercultuur ontmaskeren

Voorstelling: Uit liefde van Frank Houtappels door Hummelinck Stuurman. Gezien 24/2 Schouwburg IJmuiden. Tournee t/m 24/5. Inl. (020) 6164004 of www.hummelinckstuurman.nl

Uit liefde, een zedenkomedie van Frank Houtappels die gisteravond in première ging, gaat over de bestsellercultuur en de overtrokken aanbidding van de jeugd. De echtgenoot van een uitgeefster haalt een minnaar in huis voor wie iedereen valt. De jongen bewondert de kennis van de ouderen, de ouderen laven zich aan zijn schoonheid en jeugd. Maar de wederzijdse aanbidding leidt ook tot ongemak. De jongen voelt zich dom, en de ouderen voelen zich moe en lelijk.

Dan herschrijft de jongen het manuscript van een huisvriend, een oudere schrijver die dertig jaar over zijn tweede boek heeft gedaan. De uitgeefster krijgt een idee: om de bestsellercultuur te ontmaskeren wil ze het boek van de oudere man uitbrengen onder de naam van de jonge God. Later zal ze dan onthullen wie het werkelijk heeft geschreven. Maar ja, dan begint het boek wel erg goed te lopen.

Houtappels is een gehaaide beschrijver van het hedendaagse. Ook deze komedie over de boekenwereld is raak getroffen en ligt dicht bij de werkelijkheid. Zijn idee van de aantrekkelijkenepschrijver is al eens uitgevoerd door de Haagse Post die ooit voor de grap een fictieve debutante lanceerde. Helaas is hij in uitwerken, uitdiepen, het op de spits drijven, minder sterk. Ondanks een paar sterke plotwendingen loopt het stuk scheef naar beneden. Terwijl het dilemma juist steeds wurgender zou moeten worden.

Veel valt er te genieten van de cast vol oudere, onvermoeibare sterren: Olga Zuiderhoek als vermoeide uitgeefster op retour, Kees Hulst (die ook regisseert) als de sukkelige echtgenoot die even mag opbloeien, en Joop Admiraal als de oudere schrijver, de eeuwige debutant wiens boek wordt gestolen. Mooi is zijn omslag van ijdele, wat vluchtige homo naar de verbitterde, tragische bedrogene. Roem aan de overwonnene, zijn z'n laatste woorden. Maar dan is iedereen hem al bijna vergeten. Tussen hen in straalt de jonge Dragan Bakema, die binnenkort bij het Ro Theater gaat werken. Hij geeft de opportunistische oplichter genoeg enthousiasme en onschuld mee om ons in zijn onweerstaanbaarheid te laten geloven.

Zijn rol zou aanvankelijk gespeeld worden Tjitske Reidinga, die verhinderd was door ziekte. Als zij er zou hebben gestaan, was de jonge zwartharige nepschrijver een jonge blonde vrouw geweest. Aardig om te bedenken hoe dan alles anders zou zijn geweest in hetzelfde toneelstuk.