Bod op Frans Maas nu officieel

Het Deense transport- en logistiekconcern DSV heeft gisteren een officieel bod uitgebracht op branchegenoot Frans Maas. Daarmee volgt DSV zijn in december al aangekondigde overnamestrategie. In combinatie met het biedingsbericht publiceerde Frans Maas gisteren zijn jaarcijfers over 2005, drie weken eerder dan gepland. Het bedrijf boekte vorig jaar een winst van 6,8 miljoen euro. Een jaar eerder leed het een verlies van 12 miljoen euro, met name wegens eenmalige kosten in verband met een fraudezaak in Spanje.

DSV biedt aandeelhouders 38 euro in contanten per aandeel, waarmee Frans Maas wordt gewaardeerd op 225 miljoen euro. Omdat het Deense concern ook de schuld van Frans Maas ten bedrage van 208 miljoen euro overneemt, komt de totale transactiewaarde uit op 433 miljoen euro. Het bod van de Denen kan rekenen op een meerderheid van de aandeelhouders, onder wie NPM Capital en Delta Lloyd Levensverzekering.

De omzet van Frans Maas steeg vorig jaar met bijna 2 procent, naar ruim 1,1 miljard euro. De toename is vooral te danken aan groei op de Zuid- en Oost-Europese markt, waar het transportbedrijf de afgelopen jaren sterk heeft geïnvesteerd. Bovendien verwierf het bedrijf eenmalige inkomsten uit de verkoop van een vestiging in Hongkong.

DSV reageert met zijn overname op de consolidatieslag die gaande is in de Europese transportsector. Die wordt vooral veroorzaakt door scherpe prijsconcurrentie tussen transporteurs, wat mede een gevolg is van het toenemende aantal goedkope arbeidskrachten uit Oost-Europa.

Door de krachten te bundelen met Frans Maas verwacht DSV, dat aan de beurs in Kopenhagen is genoteerd, meer goederen te vervoeren en tegelijkertijd kosten te besparen.

DSV telt nu circa 11.000 werknemers en is goed voor een jaaromzet van bijna 3 miljard euro. Het bezit onder meer ferrymaatschappij DFDS Seaways, bekend van de veerdienst tussen IJmuiden en Newcastle. Bij Frans Maas werken 7.500 mensen. Het bedrijf is actief in 32 landen.