Nestlé heeft spijt cartoonadvertentie

Voedingsconcern Nestlé betreurt dat het in een advertentie in een Arabische krant heeft ontkend een Deens bedrijf te zijn. 'Dat spijt ons zeer', zegt financieel bestuurder P. Polman. 'Dit had niet moeten gebeuren.'

De advertentie verscheen begin februari in een krant in Saoedi-Arabië. Dat gebeurde in reactie op onrust in het Midden-Oosten onder moslims die zich gekwetst voelden door Mohammed-cartoons in het Deense dagblad Jyllands-Posten.

Het Zwitserse Nestlé, 's werelds grootste voedingsbedrijf, wilde met de advertentie voorkomen dat moslims zijn producten (chocola, ijs, koffie, mineraalwater) zouden mijden. Op de voorpagina van dagblad Asharqal-Awsat verklaarde Nestlé dat het geen melkpoeder liet produceren of importeren uit Denemarken.

'We hebben hier geen goed gevoel over', zegt de Nederlandse bestuurder Polman. 'De beslissing om de advertenties te plaatsen werd genomen door het lokale management. Dat hebben ze gedaan zonder eerst met ons te overleggen.'

Volgens hem hebben zijn lokale managers de beslissing genomen, omdat in Arabische media berichten verschenen dat Nestlé een Deens bedrijf zou zijn. Zij vreesden voor negatieve consequenties op de verkoop.

'Hoewel het ons recht is consumenten goed te informeren, is het duidelijk geen goed idee dit soort advertenties te plaatsen', vindt Polman. 'In een vergelijkbaar geval in de toekomst doen we niets. Of in ieder geval iets heel anders - positiever.'

Nestlé ondervindt volgens de financieel bestuurder geen negatieve gevolgen van de onrust over de cartoons. 'De enige last die we ervan hebben gehad, is dat we ons kantoor in Pakistan een middag moesten sluiten vanwege mogelijk dreigend gevaar.'

Interview: pagina 9