Industrie profiteert van frissere frisdrankfles

De hervulbare frisdrankfles is sinds 1 januari niet langer verplicht in Nederland. De industrie mag nu ook eenmalige plastic flessen gebruiken. 'Dit biedt veel meer mogelijkheden qua verpakking.'

Hoensbroek, 24 febr. - 20 miljoen euro heeft Bavaria moeten investeren in zijn frisdrankenfabriek in Hoensbroek om voortaan eenmalige flessen op de Nederlandse markt te kunnen brengen, maar commercieel directeur Thomas Swinkels heeft het er graag voor over. Hij laat de nieuwe productielijn zien: aan de ene kant gaan reageerbuisachtige plastic capsules de machine in, die vervolgens in een oven worden verhit en worden opgeblazen tot een limonadefles van de gewenste grootte. Aan het andere einde van de lange lijn komen de gevulde flessen er per zes verpakt uit. De lijn verkeert voorlopig nog in de testfase: hebben de flessen de juiste vorm, worden ze goed afgevuld, zit het etiket er goed op? Eén foutje en de machine gooit de fles van de lijn af. 'Het testen duurt wel drie maanden', zegt Swinkels. Loopt de nieuwe lijn eenmaal goed, dat komen er 36.000 flessen per uur af.

De eenmalige grote statiegeld PET-fles die sinds 1 januari van dit jaar ook op de Nederlandse markt verkocht mag worden, en daarmee de hervulbare fles vervangt, is niets nieuws voor Bavaria. Frisdrankfabrikant Herschi, in 1998 overgenomen door Bavaria (80 procent bier, 20 procent frisdrank), maakte al in 1985 eenmalige PET-flessen voor de Duitse, Belgische en Franse markt. Bavaria, dat onder meer de merken Herschi, 3es, Lipton ice tea, Limburgs bronwater en veel huismerken voor supermarkten in binnen- en buitenland produceert, heeft al twee productielijnen voor eenmalige flessen in gebruik voor de exportmarkt. Maar in Nederland bleef de fles voor eenmalig gebruik vanuit milieu-oogpunt verboden. Een van de belangrijkste redenen dat de Nederlandse overheid nu overstag is, is dat de Europese Commissie de hervulbare fles als handelsbelemmering beschouwt: buitenlandse fabrikanten met hervulbare flessen die hun producten in Nederland verkopen, moesten tot voor kort hun lege flessen ophalen, wat tot veel extra transportkosten leidde. En hun producten afzetten in eenmalige flessen mocht niet.

Thomas Swinkels is blij met het besluit. De eenmalige PET-fles biedt veel voordelen, legt hij uit. 'Als fabrikant kun je veel meer maten, kleuren en soorten flessen aanbieden. Met de hervulbare fles zat je altijd vast aan retourkratten en dus aan een maat. We kunnen nu makkelijker inspringen op trends en hebben meer mogelijkheden wat betreft reclame-uitingen.' Als voorbeeld noemt hij de mini-verpakking voor frisdrank. 'Daar zit groei in.' Ook per vier of per zes verpakte flessen aanbieden is nu mogelijk. 'Dat neemt voor de consument makkelijker mee dan losse flessen.'

De eenmalige fles ziet er frisser uit, vindt Swinkels. 'Een fles die al vijftien keer gebruikt is, wordt toch wat sleets.' En de fabrikant is verlost van het spoelen van de flessen. 'Een hervulbare fles moet heel erg goed schoon zijn. Met name bronwater is erg gevoelig voor vervuiling.' De eenmalige fles met zijn gewicht van circa 40 gram is beduidend lichter dan de 104 gram wegende hervulbare fles, die steviger moest zijn.

De overschakeling op de eenmalige fles zal geleidelijk gaan bij Bavaria. De frisdrankfabriek in het Brabantse Lieshout, waar nu alle limonade voor hervulbare flessen wordt geproduceerd, gaat op termijn dicht. Want met de eenmalige fles is de inname van retourflessen, het opslaan van de lege flessen en het spoelen overbodig geworden. Voor de vijftien tot twintig werknemers in Lieshout wordt ander werk binnen het familiebedrijf gezocht. Tegelijkertijd wordt de productielocatie in Hoensbroek, waar alleen eenmalige flessen worden gebruikt en zestig mensen werken, uitgebreid.

Wanneer de omschakeling voltooid is, weet Swinkels niet. 'Dat hangt ervan af hoe groot de vraag van de klant naar deze fles wordt. Maar ik verwacht dat we vóór 2010 helemaal over zijn op de eenmalige fles.' Sinds Coca-Cola, de grootste frisdrankproducent in Nederland, per 1 januari is overgestapt op eenmalige flessen wordt nog circa 60 procent van alle frisdrank in grote statiegeldflessen aangeboden in hervulbare verpakkingen.

De prijs van frisdrank in een eenmalige fles zal vermoedelijk iets hoger uitvallen dan die in een hervulbare fles, verwacht Swinkels. 'Diverse factoren spelen daarbij een rol. Je hoeft niet meer op te slaan en te spoelen, maar moet wel meer flessen maken. Het hangt ook af van het soort dop en de vorm en kleur van de fles. Het is een ingrijpende operatie, maar als je nooit verandert, ga je kansen missen.'