Drukte voor oor en oog op Sonic Acts

Festival: Sonic Acts. Gehoord: 23/2, Paradiso Amsterdam. Herhaling 24 en 25/2.

The Anthology Of Computer Art luidt de ondertitel van het elfde Sonic Acts-festival, dus komt niet alleen het flitsende heden aan bod, maar is er ook een historisch perspectief van kunsten die mensen met computers uithalen - en andersom. Nu de computer zijn plek als belangrijk en autonoom medium heeft ingenomen, gaat het volgens keynote-spreker Jasia Reichardt voortaan om wat ze voortbrengen.

Dat werd meteen geïllustreerd door het duo Curtis Roads en Brian O'Reilly en Granular Synthesis: mannen op leeftijd die weinig fotogeniek achter mengtafels, monitoren en laptops bezig waren. In Point Line Cloud werkt componist Curtis Roads met geluiden die tot in de kleinste eenheden zijn verdeeld. Vanuit acht richtingen werd het publiek zodoende overspoeld met informatie, terwijl de ogen evenmin rust kregen bij abstracte beelden van Brian O'Reilly.

Het Oostenrijkse duo Granular Synthesis ging een stuk minimaler te werk. De drie fikse projectieschermen leken aanvankelijk schilderijen van Mark Rothko te tonen, bewegend in slow-motion. Vervolgens gingen die horizontale vlakken steeds heftiger pulseren in steeds uitgesprokener, fel flitsende kleuren, met een bijna zinsbegoochelend resultaat.

De muziek, uitputtende verkenningen van één noot vol intense basfrequenties, rijmde perfect met deze digitale psychedelica, die door een mensenbrein misschien wel te bedenken valt, maar zonder de computer niet uit te voeren is.

Toch is het goed dat in de rest van het festivalprogramma de heupen en de voeten meer te doen krijgen.