Vertrouwen ondernemers blijft stijgen

Het vertrouwen van Nederlandse bedrijven is deze maand gestegen naar het hoogste niveau in ruim vijf jaar. In Duitsland is het vertrouwen nog sterker toegenomen. Sinds 1991 was dat niet zo hoog als nu.

Het Nederlandse consumentenvertrouwen is, na een toename in het afgelopen jaar, niet veranderd ten opzichte van vorige maand en blijft overwegend negatief.

Dit blijkt uit gegevens van het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) en het Duitse Ifo-instituut.

Het producentenvertrouwen in Nederland stijgt al vijf maanden. Ondernemingen zijn vooral positief over de toekomstige productie, zo blijkt uit de CBS-cijfers die vanmorgen zijn vrijgegeven. Meer ondernemers willen de prijzen gaan verhogen.

Producenten verwachten de komende drie maanden meer te produceren. Zij hebben hun orderpositie zien verbeteren, terwijl de voorraden afnamen. De industrie moet het vooral hebben van gunstige economische ontwikkelingen in het buitenland, zoals in de Verenigde Staten, Groot-Brittannië en Duitsland.

De ontwikkeling van de binnenlandse vraag in Nederland blijft twijfelachtig, zo bleek vanmorgen uit de cijfers over het gelijkgebleven consumentenvertrouwen. Het oordeel over het economisch klimaat en de koopbereidheid bleven nagenoeg gelijk, aldus het CBS. Er was wel een lichte verbetering in de stemming over de toekomst, maar daar stond tegenover dat consumenten hun situatie in het afgelopen jaar slechter inschatten.

Volgens het CBS zijn consumenten vooral onzeker over de ontwikkeling van hun koopkracht. Ze zien wel dat de economie verbetert en de werkloosheid daalt, maar zijn nog niet zeker van hun eigen inkomensvooruitzichten.

Het vertrouwen van Duitse ondernemers in de economie is deze maand op een niveau gekomen dat in jaren niet is gehaald. De zogeheten Ifo-index die het vertrouwen weergeeft, steeg naar 103,3. De laatste keer dat het cijfer zo hoog was, was vijftien jaar geleden.

De stijging van de index, die van groot gewicht is voor de financiële markten, komt voor analisten onverwachts. Zij waren ervan uit gegaan dat het vertrouwen omlaag zou gaan. Ook Duitse ondernemers blijven zich vooral baseren op een gunstige ontwikkeling op de exportmarkten. Een tegenvallende binnenlandse vraag zorgde juist voor een magere economische groei eind vorig jaar.