Omzet Nestlé ruim 6 procent hoger in 2005

Nestlé, het grootste voedingsbedrijf ter wereld, heeft vorig jaar een autonome omzetgroei behaald van 6,2 procent. Het Zwitserse bedrijf kwam uit op een omzet van 91,1 miljard Zwitserse frank (58,4 miljard euro). De nettowinst nam 20,7 procent toe tot 8 miljard frank.

Dat heeft het bedrijf vanochtend bekendgemaakt. Nestlé verkoopt producten onder eigen naam, zoals chocolade, zuivel, babyvoeding en ijs, maar ook de merken Nescafé (koffie), Maggi (soep, sauzen), mineraalwater (Perrier, San Pellegrino) en diervoeding (Whiskas, Purina).

Nestlé is de grootste concurrent van Unilever. De omzet van Nestlé is de helft groter dan die van Unilever. Twee weken geleden maakte het Nederlands-Britse bedrijf een omzetstijging bekend van 3 procent en een winst van 3,5 miljard euro. Unilever liet toen weten diepvriesdivisie Iglo te verkopen, maar Nestlé behaalde volgens financieel bestuurder P. Polman het afgelopen jaar 'uitstekende resultaten' met diepvriesproducten.

Bestuursvoorzitter P. Brabeck zei dat de belangrijkste merken van Nestlé sterker zijn geworden. 'Dan kun je meer geld vragen aan de consument.' Het bedrijf verhoogde vorig jaar de prijzen van zijn producten met gemiddeld 2 procent. Dat gebeurde in iets mindere mate ook in Europa, waar het concern last heeft van supermarktoorlogen. In tegenstelling tot Unilever levert Nestlé wel aan Aldi en Lidl. De verkoop aan deze prijsvechters steeg vorig jaar met 20 procent tot 1 miljard frank.

Ook profiteerde Nestlé van enkele kostenbesparingenprogramma's. Bovendien groeide het concern bovengemiddeld in opkomende markten, met name India, China, Rusland, Oost-Europa en Latijns-Amerika. In Mexico steeg de autonome omzet 10 procent. In China behaalde het concern 15 procent meer omzet, ondanks dat babymelk uit de winkelschappen moest worden gehaald omdat die niet aan de overheidsnormen voldeed. In heel Zuidoost-Azië nam de verkoop van Nestlé 13,9 procent toe. Bovendien is in deze regio de winstmarge hoog: 16,7 procent, tegen gemiddeld 12,9 procent bij het concern als geheel.