Merk 'Holland' 800 miljard dollar waard

Als Nederland een bedrijf zou zijn geweest, kon het bijna 800 miljard dollar (668 miljard euro) vragen voor zijn merknaam 'Holland'. Nederland staat daarmee op de tiende plaats in de lijst van duurste landnamen ter wereld, aldus onderzoeksbureau Global Market Insite (GMI).

Nederlandse supporters volgen het schaatsen tijdens de Olympische Winterspelen in Turijn. Als merknaam staat 'Holland' op de tiende plek van duurste landennamen. Foto AFP Picture of Netherlands' supporters taken during the Men's 1000m speed skating competition at the 2006 Winter Olympics 18 February 2006, at the Oval Lingotto in Turin. US Shani Davis won the gold medal, US Joe Cheek took the silver medal and Netherlands' Erben Wennemars captured the bronze medal. AFP PHOTO FRANCK FIFE AFP

Het bureau berekende voor 35 landen de waarde als merk. Daarvoor werden 30.000 mensen uit deze landen ondervraagd over onder andere het imago van de inwoners, regering en cultuur. Ook de aantrekkingskracht op toeristen en immigranten speelde in de waardering een rol. Om vervolgens de waarde in dollars te bepalen, is gebruikgemaakt van de royalty-relief-methode. Deze is gebaseerd op de schatting hoeveel een merk zou opbrengen bij de verkoop aan een andere partij.

De duurste landnaam is 'USA' met volgens het GMI een waarde van bijna 18.000 miljard dollar. Japan en Duitsland bezetten de tweede en derde plaats met respectievelijk 6.200 en 4.600 miljard. Laatste is Polen met 43 miljard.

Nederland dankt de hoge klassering niet aan een specifieke kwaliteit. Rijke, westerse landen met een liberaal-democratische traditie en een sociaal karakter scoren wereldwijd op imago altijd hoog. De economische macht speelt minder een rol: Nederland houdt China en Rusland uit de top-tien.

'USA' is weliswaar de duurste merknaam, populair is deze niet. In de algemene waardering van landnamen staat Amerika tiende, zeven plaatsen lager dan een half jaar geleden. Groot-Britannië voert deze lijst aan en Nederland staat twaalfde.

De ondervraagden zijn ook verzocht hun eigen land te waarderen. Opvallend is dat de bewoners van alle landen in de top-15 uit de lijst steevast hun eigen land als hoogste waardeerden.