'Op het ijs ontploft een gouden bliksem'

De onbekende Enrico Fabris is niet meer. 'De boodschapper van de goden', 'de man van de Spelen', 'Turbo Fabris' is opgestaan. Vaak drie pagina's hebben de Italiaanse kranten nodig om hun nieuwe held te eren. Want Fabris doet alle teleurstellende prestaties van de Italiaanse skiërs vergeten en redt de eer van het land.

'Fabris met de ontwapenende glimlach en de turbo in de benen is onze man van de Spelen', schrijft de voetbalkrant La Gazzetta dello Sport. 'Italië gek van Fabris en van schaatsen', kopt la Repubblica. De kranten tonen jeugdfoto's van de schaatser, graphics van de inhaalrace van Fabris, wijzen op de omtrek van zijn dijbenen (60 centimeter), de indrukwekkende omvang van zijn neus en illustreren de manier waarop een klapschaats functioneert. Het belang van de prestatie wordt door la Repubblica onderstreept met een verwijzing naar het bescheiden aantal wedstrijdschaatsers in Italië: slechts een paar honderd, tegen de 64.000 in Nederland.

'Op het ijs ontploft een gouden bliksem, een Fabris om van te dromen, de ster van de Spelen', schrijft La Stampa. 'Zoals jij niemand nooit', luidt de kop van het artikel. En een columnist in la Repubblica schrijft: 'Het verslag van de gouden race van Fabris is een van de grootste momenten van de sport op televisie geweest in de afgelopen tien jaar.'

Fabris, zo is duidelijk, gaat een nieuw leven tegemoet. Hij is gebeld door president Carlo Azeglio Ciampi, door premier Silvio Berlusconi die hem wil omarmen en hem verzekerd heeft dat hij nu tot de historische sporthelden van Italië behoort.

Fabris heeft nu eindelijk, net als de Nederlandse schaatshelden, een wat dikkere portemonnee. Het Italiaans Olympisch Comité betaalt voor elke gouden medaille 130.000 euro en voor de bronzen 40.000. Daarnaast, zo verzekert reclamegoeroe Paolo Ettore in La Stampa, staat de commercie te trappelen om het gezicht en het lichaam van Fabris te verzilveren.

'Met zijn drie medailles, zijn schone gelaat en de lichtheid waarmee hij over het ijs glijdt, is hij de perfecte man voor een spot waarin gezondheid centraal staat', doceert de reclame-expert: melk, een yoghurtproduct of een energiedrankje, zo gokt hij. 'Tot gistermorgen zou niemand aan Fabris hebben gedacht. Maar nu is hij met gemak 200.000 tot 300.000 euro waard.'