Nieuwe serie besparingen bij Heineken

Bierbrouwer Heineken gaat de komende jaren diep snijden in zijn organisatie. Fabrieken worden gesloten en veel kantoorbanen verdwijnen. Ook in Nederland zal een reorganisatie worden doorgevoerd.

Dat heeft bestuursvoorzitter J-F. van Boxmeer van Heineken vandaag gezegd bij de presentatie van de jaarcijfers. Hij wil niet kwijt hoeveel banen de reorganisatie zal kosten. Wel moet dit vanaf 2008 135 miljoen euro per jaar besparen. Van Boxmeer volgde afgelopen najaar T. Ruys op.

De nieuwe topman snijdt dieper in de organisatie. Van Boxmeer wil vooral efficiencywinst halen uit overnames die het concern de afgelopen twee jaar deed in Oost-Europa en Rusland. In Rusland, waar Heineken vorig jaar zes brouwerijen kocht, werken 10.000 mensen. 'Dat wordt minder', zei financieel bestuurder R. Hooft Graafland.

Heineken wil in alle regio's efficiënter produceren door goedkopere inkoop van grondstoffen, besparingen op logistiek en minder kantoorbanen. Heineken start een studie naar uitbesteding van afdelingen. Zijn voorganger had al een besparingsproject lopen dat jaarlijks 65 miljoen euro oplevert.

Heineken maakte bekend vorig jaar 5,3 procent meer bier te hebben verkocht, wat een 7,3 procent hogere omzet betekende van 10,8 miljard euro. De nettowinst groeide meer dan analisten hadden verwacht: exclusief incidentele baten en lasten met 4,6 procent tot 840 miljoen euro.

De winststijging was te danken aan kostenreductie, prijsverhogingen en innovaties. Zo verkocht het bedrijf vorig jaar 164.000 beertenders, tapinstallies voor privégebruik en 3 miljoen bijpassende vaatjes. Van de draagbare vaatjes met tap, DraughtKeg, werden er 2,2 miljoen verkocht. DraughtKeg wordt daarom dit jaar geïntroduceerd in meer dan dertig landen.

De omzet steeg vooral in opkomende regio's als Oost-Europa, Rusland en Azië. Tien jaar na de komst naar China, draait Heineken er nog steeds met verlies.

Nederland was in 2005 een van de slechtste biermarkten. De omzet van Heineken daalde mee met de totale markt, die 1,5 à 2 procent inzakte. Door een prijsverhoging bleef de winst in Nederland wel op peil.

Van Boxmeer verwacht dit jaar vooral veel van de introductie van Heineken Light, volgende week in de Verenigde Staten. Heineken denkt dit jaar 3 tot 7 procent meer winst te maken.