'Kebab Connection' is licht multiculti vertier

Kebab Connection. Regie: Anno Saul. Met: Denis Moschito, Nora Tschirner, Hasan Ali Mete. In: 15 bioscopen.

De multiculti-komedie is een genre op zichzelf aan het worden. Bend It Like Beckham, Shouf Shouf Habibi en nu Kebab Connection bewandelen het brede pad van de brutale, maar goedmoedige humor. We kunnen lachen om onze eigen en andermans eigenaardigheden, maar we zullen elkaar niet bespotten.

Kebab Connection is van de in Bonn geboren Duitser Anno Saul, maar mede geschreven door de Turkse Duitser Fatih Akin (maker van Gegen die Wand). Dat geeft de film de vrijgeleide die in dit genre nodig is. Anders gaat het op uitlachen lijken, wanneer je grapjes maakt over Turken, Grieken en moslims. Nu mag het. En sommige grappen zijn echt goed. Leuk bedacht en goed uitgevoerd, gespeeld en getimed.

Een heel goede grap is het moment dat de vader van de jongvolwassen Ibrahim hem herinnert aan een levensles. 'Je mag met een Duits meisje uitgaan, je mag met haar bed gaan, je mag zelfs met haar wakker worden, maar je mag haar nooit, nooit, NOOIT' En dan zien we een vierjarige Ibrahim opkijken en aanvullen: 'zwanger maken.' Het is zo gefilmd en getimed dat de absurditeit op een leuke manier wordt onderstreept.

Ibrahim (verkort Ibo, zoals Abdullah in Shouf Shouf Habibi 'Ap' werd) wil filmregisseur worden en de eerste Duitse kung-fu film maken. Hij heeft ook een Duits meisje, Titzi, zwanger gemaakt. Dat staat zijn droom in de weg en zo is Kebab Connection een combinatie van Romeo en Julia en een moderne zedenschets.

Afgezien van Ibo's vader met zijn paradigma over Duitse meisjes, is er Titzi's moeder, die haar dochter eenvoudigweg vraagt: 'Heb je ooit een Turkse man achter de kinderwagen zien lopen?' In het volgende beeld heeft Titzi een kinderwagen gekocht en laat die aan haar vriend zien om te oefenen. Ibo, met zijn korte pony, zijn matje en zijn vrolijk-hoge wenkbrauwen, is totaal ongeïnteresseerd. Denis Moschitto speelt de scène perfect. Dat hij even later zo onopvallend mogelijk de kinderwagen duwtjes geeft, is een overbodige uitwerking van het voorafgaande.

Kebab Connection blijft inhoudelijk en filmisch dicht aan de oppervlakte. Maar de vrolijk, lichte toon en de Schwung waarmee Saul filmt maken hem tot een plezierige publieks-arthousefilm.