'Aeon Flux': beter dan 'Lara Croft'

Aeon Flux. Regie: Karyn Kusama. Met: Charlize Theron, Marton Csokas, Jonny Lee Miller, Sophie Okonedo, Frances McDormand. In: 10 bioscopen.

De sciencefictionfilm Aeon Flux is alles wat de superheldinnenfilm Lara Croft niet was. De sterke heldin is écht sexy, de vertelling is coherent en de actiesequenties zijn spaarzaam, zodat niet de héle film door dendert. En terwijl de twee op computerspellen gebaseerde Lara Croft-films helemaal niets te zeggen hadden, heeft Aeon Flux zowaar een licht filosofische argument over de gevaren van klonen. Aeon Flux is de 'live-action'-versie van de gelijknamige animatieserie (op dvd verkrijgbaar) die in 1991 bij MTV begon als onderdeel van het animatieprogramma Liquid Television. De aan het brein van de Koreaanse Amerikaan Peter Chung ontsproten heldin was te zien in korte episodes - niet meer dan drie minuten - met een surrealistische inslag, waarin ze steevast overleed (en de volgende aflevering vrolijk verder ging).

de filmversie is het uiterlijk van Charlize Theron redelijk getrouw gemodelleerd naar de getekende Aeon. De sexy outfits en spannende pakjes zijn nog steeds meer een mannenfantasie dan een overtuigend statement over sterke vrouwen die hun mannetje staan in het post-feministische tijdperk.

Het verhaal speelt in het jaar 2415, ruim vierhonderd jaar nadat een virus 99 procent van de wereldbevolking heeft gedecimeerd. De overlevenden zijn verkast naar Bregna, een bijna totalitaire staat waarin alles perfect is. Maar waarom is dan vrijwel niemand gelukkig? Aeon Flux hoort bij de verzetsgroep de Monicans, die de heerser van Bregna - Trevor Goodchild - omver wil werpen. Maar is hij wel een slecht mens? Zijn achternaam suggereert iets anders.

Regisseur Karyn Kusama weet, getuige haar eerste film Girlfight achter stoere vrouwen een zekere breekbaarheid te suggereren. Dat is ook hier de crux van de film.

De actiescènes zijn geïnspireerd op martial arts-gevechten uit Hongkong-films, en bezitten dankzij de vroegere ballettraining van Theron een zekere gratie hoe ruig het er soms ook aan toegaat. De stad Bregna en het huis van Aeon zijn gebaseerd op Bauhaus-architectuur, wat de visueel toch al interessante film nog een meerwaarde geeft.