Een zendeling bij PCM

Da's een lekkere binnenkomer voor Philip Alberdingk Thijm. Als de nieuwe algemeen directeur dagbladen van PCM Uitgevers op 1 mei zijn eerste werkdag beleeft, wordt hij niet alleen de baas van de drie landelijke dagbladen van PCM (de Volkskrant, Trouw en NRC Handelsblad), maar krijgt hij ook te maken met twee radiostations.

Vrijdag kondigde PCM aan de zenders Arrow Classic Rock en Arrow Jazz FM over te nemen. Het is de bedoeling dat de Volkskrant de nieuwsbulletins van de twee zenders gaat verzorgen.

Nu is Alberdingk Thijm wel wat gewend. Want de laatste 3,5 jaar was hij directeur van de FD Mediagroep, de exploitant van van zowel een krant (Het Financieele Dagblad) als van een radiostation (BNR Nieuwsradio). Hoewel niet bekend is hoeveel geld de combinatie oplevert, zal hij juist aan die ervaring zijn nieuwe baan te danken hebben. PCM hanteert onder invloed van zijn grootste aandeelhouder, de Britse investeringsmaatschappij Apax, een steeds zichtbaarder wordende multimediastrategie. De oplage van alle PCM-kranten daalt immers al jaren.

Maar wat riep Alberdingk Thijm ook weer in deze krant op 24 januari, tien dagen vóór zijn carrièrestap bekend werd? 'Multimedia is niet het verzamelen van zo veel mogelijk media.'

Benieuwd of hij bij de besprekingen over de overname van de twee Arrow-zenders betrokken is, of dat die voornamelijk zijn gevoerd door scheidend PCM-topman Theo Bouwman. Een overnamesom is niet onthuld, maar die zal zeker boven de 8 miljoen euro liggen die Arrow Jazz eind 2003 voor zijn FM-frequentie heeft neergelegd.

Een tweede reden voor een vraagteken bij de op zich logische zoektocht van PCM naar een radio-medium zit bij de verkopende partij. Meerderheidsaandeelhouder van Arrow Media Group is investeerder Willem van Kooten.

De man die zijn ruime radio-ervaring als dj Joost den Draaier bij Radio Veronica begon, heeft vaak een goede neus gehad voor media-investeringen. Maar zodra hij een mediabelang afstoot, is oplettendheid geboden.

Wie herinnert zich niet Van Kootens rol bij televisiezender Sport 7? Hij was, samen met onder anderen televisieproducent John de Mol, een van de drijvende krachten achter de sportzender die in 1996 de lucht in ging.

En ook was Van Kooten aandeelhouder. Maar nog voor de eerste uitzending van het omstreden tv-station - voetbal zou achter de decoder verdwijnen - verkocht hij zijn belang met winst aan De Telegraaf. Een goed gevoel voor timing, want de nieuwe sportzender was geen lang leven beschoren; na drie maanden ging hij ten onder.