Een slimme oven met oog voor de toekomst

Samsung komt met een oven die bepaalt hoe een kant-en-klaarmaaltijd moet worden bereid met behulp van een streepjescode. Maaltijden in Nederland hebben nog niet zo'n streepjescode.

Samsung smart oven met elektronisch oog om gegevens op maaltijden te scannen.

Van diepvriespizza's tot gestoomde zalm, van boerenkoolstamppot tot Mexicaanse fajitas met babymaïs, het aanbod van 'gemaksproducten' voor de opwarmkok groeit met de week. Maar al krijgen culinaire knoeiers steeds meer keus, het correct instellen van oven of magnetron blijkt vaak net iets te moeilijk. Voor deze keukenklunzen heeft de Zuid-Koreaanse elektronicafabrikant Samsung de 'smart oven' ontwikkeld.

De smart oven stelt zich automatisch in op de te bereiden maaltijd. Even de verpakking langs het digitale oog aan de voorzijde van het apparaat halen en de oven bepaalt hoe de maaltijd lekker en snel kan worden bereid. Doordat de oven is uitgerust met grill, hete lucht en magnetron, kunnen diepvriesgroenten, babyvoeding en gegrilde kip met dezelfde eenvoud worden klaargemaakt, meldt de fabrikant.

Helaas is in Europa de smart oven alleen in Groot-Brittannië geïntroduceerd (à 438 euro). Dat gebeurde in december na afspraken met de Britse afdeling van Nestlé, 's werelds grootste voedingsmiddelenbedrijf, en de supermarktketens Tesco en M&S. Op de verpakkingen van ruim honderd kant-en-klaarmaaltijden zorgden zij voor 'smart' stickers met informatie over de bereidingswijze. Op deze labels staat een zwart-wit geblokte code, een complexe variant van de streepjescode die ook in Nederland op elk product zit. Naast deze coderingen op verpakkingen maakte Samsung een website met recepten en bijbehorende codes.

Samsung is in onderhandeling met voedingsmiddelenfabrikanten en supermarktketens in Europa. Maar het is de vraag of dat vóór 2008 tot resultaat leidt, zegt marketingmanager Jeroen van Rappard van Samsung Nederland. Bij zo'n innovatie moet iemand het voortouw nemen, zegt hij. 'Beide partijen, de voedingsindustrie en de elektronicabranche, hebben een kritische massa nodig. Zonder informatiecodes heb je niks aan zo'n slimme oven, en zonder ovens niks aan de codes.'

Handicap van de 'intelligente oven' is dat de techniek met informatiecodes op termijn zeker ingehaald wordt door de minichip. Met een zogeheten RF-id tag kan straks elk product worden voorzien van allerhande informatie die op afstand afleesbaar is. Van Rappard: 'Het is niet de vraag of die chips er komen, maar wanneer.'

Dat bevestigt een woordvoerder van Albert Heijn. Al noemt zij de identificatiechip wel toekomstmuziek. En als ze komen, worden ze eerst gebruikt voor de distributie van producten naar de winkels. De Nederlandse keukenkluns zal dus nog even jaloers naar zijn Britse evenknie moeten kijken. Wel kan hij binnenkort sneller met zijn kant-en-klaarmaaltijd de winkel verlaten. De grootste supermarktketen ontwikkelt digitale 'kassa-oplossingen'. In een filiaal in Amersfoort experimenteert Albert Heijn met een betaalpaal. Klanten die met een zelfscanner hun producten hebben gescand, kunnen bij zo'n onbemande paal met hun pinpas afrekenen. Steekproefsgewijs controleert de winkel of de klanten hebben betaald.

In een filiaal in Utrecht is een 'scan-expresse', een tafel waar klanten zelf de boodschappen langs een scanner kunnen halen. Een snelle doorstroom van klanten is Albert Heijn veel waard. 'Wachten voor de kassa is een grote irritatiefactor', aldus de woordvoerder. Het eten van te lang gekookte zalm roept klaarblijkelijk net iets minder irritatie op.