Artsen lokken soms ook hartinfarcten uit

Naar aanleiding van het bericht `Arts herkent veel hartinfarcten niet` (NRC Handelsblad, 14 februari) het volgende: ik ben een Belgisch ziekenhuisapotheker en het is mijn ervaring dat ook veel artsen gewild of ongewild hartinfarcten uitlokken. Het volgende maakte ik laatst in een ziekenhuis mee.

Verpleging komt apotheek binnen en vraagt Motilium, omdat een patiënt zich niet heel lekker voelt.

Motilium was voorgeschreven door de dokter, die dus ook op de hoogte was van het ongemak van de patiënt. Ik vraag naar het medicatieplan van de man en toen bleek dat de patiënt dagelijks tussen 45 mg en 60 mg amfetamine slikte. Hij kreeg daarbij ook nog tenormin, omdat al gauw bleek dat die amfetamine de bloeddruk omhoog jaagt.

Nu is een bètablokker samen met een sympaticomimeticum absoluut onverenigbaar en zoiets vraagt om ...hartinfarcten. Ik heb de verpleging direct opnieuw naar de dokter gestuurd, met de mededeling dat hier heel waarschijnlijk een beginnende hartaanval aan de gang was. Ik merk dat producten als Ritalin en Concerta ook samen worden gebruikt met bètablokkers. Artsen lokken op die manier evengoed infarcten uit .

Men is te veel overtuigd van het onschadelijke van alles wat geneesmiddel is. En als een patiënt dan toch sterft , dan komt het door hetgeen men een aangeboren hartafwijking noemt.

Maar het comfort om een patiënt antidepressief of zich goed te laten voelen, heeft ook een prijs.

Jammer dat dokters geen kennis meer hebben van de werking en de nevenwerkingen van geneesmiddelen.