'Niets illegaals aan 1.400 Poolse chauffeurs'

Wegtransporteurs zijn verontwaardigd, want de FNV grijpt in de strijd tegen illegaal, Oost-Europees personeel naar naming and shaming. 'Zonder ons heeft FNV geen leuk affiche', zegt transportbedrijf Vos.

Vos Logistics in Oss, met 3.500 vrachtwagens Nederlands grootste transportbedrijf, zegt dat FNV Bondgenoten 'te ver gaat'. Brancheorganisatie Transport en Logistiek Nederland (TLN) vindt het 'onfatsoenlijk'.

Ze bedoelen de openbaarmaking van contracten tussen Nederlandse vervoerders en Oost-Europese chauffeurs, afgelopen vrijdag door Bondgenoten, de afdeling van de FNV die de vervoers-CAO opstelt. De contracten bewijzen volgens de bond dat Nederlandse transporteurs op illegale wijze Oost-Europeanen inhuren, die door hun lage looneisen Nederlanders van de markt zouden duwen. De contracten dienen als bewijs in rechtszaken die de FNV tegen transporteurs wil beginnen. Het is nog onbekend tegen welke bedrijven zaken worden gestart.

'Wij hebben nota bene de bedrijven moeten informeren', zegt een woordvoerster van TLN. De koepelorganisatie ontving het rapport van de FNV een dag voordat het naar de pers werd gestuurd. In allerijl informeerde TLN de circa 25 bedrijven die in het rapport staan.

Directeur personeelszaken M. Remmers van Vos Logistics bevestigt dat hij door TLN op de hoogte is gebracht. Hij is door de FNV niet benaderd voor wederhoor. 'Dit begint te lijken op moddergooien.'

Bondsbestuurder Jan Heilig zegt dat de FNV voor de methode van naming and shaming heeft gekozen 'omdat het bewijs wel héél sterk is'. Bondgenoten zegt dat zo'n tachtig bedrijven de wet hebben overtreden, waaronder 'grote jongens' zoals Penske en Heisterkamp, en Vos. De vakbond heeft het materiaal vergaard via een anonieme meldlijn.

De arbeidsvoorwaarden voor Oost-Europese chauffeurs zijn inzet van de ruzie. De FNV beweert dat vervoersbedrijven de Nederlandse CAO ontduiken door vestigingen te openen in Polen of Hongarije, daar chauffeurs in te huren en deze onder lokale (goedkope) voorwaarden door Europa te laten rijden, inclusief Nederland. Volgens de FNV fungeren de buitenlandse vestigingen als 'postbusadres': ze bestaan louter op papier, zodat lage lonen kunnen worden betaald. Maar omdat de orders uit Nederland komen, geldt de Nederlandse CAO, aldus de FNV.

De FNV stelt dat de Nederlandse transportsector zeker 1.500 arbeidsplaatsen is kwijtgeraakt sinds de uitbreiding van de Europese Unie, op 1 mei 2004.

De actie komt op het moment dat het kabinet zich buigt over een nieuwe wet voor het wegtransport. De wet, die moet ingaan in 2007, maakt het moeilijker controleerbaar of transportbedrijven buitenlands personeel inhuren, en dus of zij volgens de CAO werken.

De actie hangt niet samen met het besluit dat de regering voor 1 mei moet nemen, of Nederland bestaande toelatingsquota voor arbeidskrachten uit de nieuwe lidstaten handhaaft. De quota moeten voorkomen dat de Nederlandse arbeidsmarkt wordt overspoeld met goedkoop, Oost-Europees personeel. De FNV zegt geen tegenstander te zijn van open grenzen. De bond wil alleen dat nieuwkomers tegen hetzelfde tarief aan de slag gaan als Nederlanders. Want als een Pool evenveel kost als een Nederlander, waarom zouden werkgevers dan nog naar Polen gaan voor personeel? Dit principe vereist echter wél streng toezicht op naleving van de CAO. 'Maar dat wordt dus moeilijker met de geplande wetgeving', aldus Heilig.

Vos Logistics zegt zijn Poolse chauffeurs conform de Nederlandse CAO te betalen. Althans: de circa tien die in Nederland onder contract staan. De overige, ruim 1.400 Polen, rijden onder Poolse voorwaarden. 'Maar zij staan dan ook ingeschreven bij vestigingen in Polen', zegt Remmers, 'daar is niets illegaals aan.'

Remmers zegt wel te weten waarom de FNV zijn bedrijf achter de broek aan zit. 'Omdat wij zo groot zijn. Als wij er niet op staan, heeft FNV geen leuk affiche.'