Dans en foto's in subtiele dialoog

Voorstelling: Something Raw. Gezien 16/2, Frascati Amsterdam, Daar t/m 18/2. www.indeNES.nl. Faceless: tournee t/m 31/3. Inl.: www.danswerkplaats.nl

Terwijl in het Muziektheater de hedendaagse klassieke dans uitbundig wordt gevierd, is in de Amsterdamse Nestheaters een klein festival van conceptuele moderne dans gaande. Een groter verschil in visie op dans bestaat er niet. Something Raw zoomt in deze vijfde editie in op de relatie tussen dans en performance art. Het lichaam is het centrale punt. De een laat het in verstilling oplossen, de ander laat het lichaam lijden aan het leed in de wereld, via performances die op zelfverminking zijn gebaseerd.

Bijna objectief daarentegen is de bewegingstudie Emotional Architecture of Movement die de maker Diego Gil met Irina Mueller uitvoert. Hij bouwt met grove, eenvoudige en heldere bewegingen aan een ruimtelijke structuur die alle mogelijke hoeken en gaten, rechten en diagonalen omvat. De bewegingsreeks wordt telkens versneld, waardoor zijn zware ademhaling in de stilte als een dramatisch gegeven gaat werken. Op deze fraaie solo volgt een speels dribbel- en springduet met Mueller, waarna zij met een solo zijn hoekige dans zacht afrondt. Het te meditatieve slot veegt de herinnering aan deze heldere bewegingsarchitectuur echter geheel uit.

Melig, slechts een moment hilarisch en goed was Sterven in Stijl van Hans Bryssinck. Met actrice Dolores Bouckaert onderzocht hij varianten op sterfscènes uit het theater en film. In een bewust knullige ambiance acteert Bouckaert tal van adieu's. Navrant hoe ze als oude babe rochelend ten onder gaat.

Het best was Faceless van de Israëlische Keren Levi en multimedia-kunstenares Tammuz Binshtock ; een intelligente en aantrekkelijke voorstelling waarin dans en live-fotografie simultaan op elkaar inspelen. De rollen van de dansers versus fotografe Uta Eisenreich worden gaandeweg op geraffineerde wijze omgekeerd. De tijdens de voorstelling gemaakte en meteen geprojecteerde foto's worden door Binshtock met de computer bewerkt. De combinatie van expressieve dansacties met de foto's geeft Faceless een meerwaarde, zeker als de balans tussen beeld en dans zo perfect is.