Akon brengt getto's terug

Lange tijd waren ze vergeten, de Amerikaanse getto's. Ze pasten niet in het beeld van het dynamische, multiculturele Amerika, dat de laatste jaren vaak ten voorbeeld is gesteld aan Nederland en andere Europese landen waar de integratie van minderheden heel wat moeizamer zou verlopen dan aan de andere kant van de Atlantische Oceaan. Maar een paar maanden geleden onthulde de orkaan Katrina dat bijvoorbeeld een stad als New Orleans voor een groot deel bestond uit pauperwijken. De Amerikaanse middenklassers en journalisten kwamen er nooit, zodat ze ook niet leken te bestaan.

Alleen in de videoclips doken de Amerikaanse ghetto's af en toe op. Meestal deden ze slechts dienst als decor, om de street credibility van hiphoppers en arrenbiërs te vergroten. Maar de van oorsprong Senegalese zanger Akon (echte naam: Alianne Thiam) heeft de Amerikaanse getto's nu tot onderwerp gekozen van zijn nieuwe single die dan ook kortweg 'Ghetto' heet. Hiermee sluit hij aan op het werk van soulzangers uit de jaren zeventig als Curtis Mayfield en Donny Hathaway, die in nummer als 'Little Child Running Wild' en 'Little Ghetto Boy' het gettoleven hekelden.

Uit Akons 'Ghetto', een oorvriendelijk nummer met een gemakkelijke melodie, blijkt dat er sinds de jaren zeventig niet veel is veranderd. Nog steeds zijn de getto's 'moerassen', waar drugshandel welig tiert en schietpartijen aan de orde van de dag zijn. 'Whoever said that this drama would stop today / A lot of niggers dead or locked away / Teenage women growing up with aids', zingt Akon.

Door de tekst van 'Ghetto' zou je nog kunnen denken dat getto's alleen een probleem van zwart Amerika zijn. Maar in zijn clip wandelt Akon door getto's in verschillende delen van Amerika die laten zien dat ze een algemeen verschijnsel zijn. Eerst loopt hij zingend door een zwart getto in New Jersey, dat bestaat uit vervallen vrijstaande huizen waar de schoonheid nog doorheen schijnt. Dan neemt hij ons mee naar een troosteloos trailerpark in New Mexico, dat wordt bewoond door 'white trash' met gepiercete armoekoppen. En ten slotte zien we Navajo Nation, een armoedig dorpje waar Navajo-indianen een leven leiden dat niet beter is dan dat van de zwarten in hun getto's. Zo maakt Akon korte metten met het Amerika als land van de voorbeeldige integratie.