Dansers op kunstgras

In het verzamelprogramma 4 x 20 Waterproof van het Scapino Ballet. Vier choreografen - Georg Reischl, Amanda Miller, Nanine Linning en Ed Wubbe - maken een choreografie van telkens 20 minuten, zonder dat er een verbindende lijn in te zien is. De makers verschillen in aanpak.

Amanda Miller zoekt het in The Miniature Mary's in de dansexpressie van zwierige zigeunermeisjesrokken. Wat de Amerikaanse bezielde om een flutballet van acht danseressen op nauwelijks gebruikte spitzen te laten ronddartelen in katoenen lappen, is een raadsel. Het begint en eindigt nergens, de bewegingen zijn oninteressant, de meisjes fladderen coulisse in en coulisse uit, en dat is het dan. Dit is een professioneel moderne-dansgezelschap niet waardig.

Wie een choreografie aandurft op de Johannes Passion van Bach, moet van goeden huize komen. In The Green doet artistiek leider van Scapino Ed Wubbe een aardige poging door acht mannen op een kunstgrasveldje te laten springen en maaien. God en voetbal, zou het thema kunnen zijn, maar The Green blijft vooral kouwe drukte. Op alle fronten trekt Bach de aandacht weg van de dans, hoe gelikt Wubbe zijn passen ook vormt.

Van veel hoger niveau is het werk van Georg Reischl en Nanine Linning. Linning neemt met Endless Song of Silence afscheid als huischoreografe van het Scapino Ballet. Moedig, om zo'n veilig nest na vijf jaar te verlaten. De vormgeving van Endless Song of Silence is oogstrelend: de dansers staan tussen twee projectieschermen op een lopende band. De wisselwerking tussen video en dansers ziet er fabuleus uit, maar na tien minuten is de rek er uit. De lopende band met de wegglijbewegingen wordt voorspelbaar, en alle dansfrases herhalen zich, net als componist Gorecki's 'Lento Cantabile'. Als Linning wat meer contrapunten had ingebracht en minder voorzichtig was geweest, was haar afscheidschoreografie een tien waard geweest.

Georg Reischl is met Fo(4)r de meest vervreemdende van het kwartet. Drie mannen en een vrouw knakken als soepele robotten in een universum waarin ze dan weer met elkaar lopen te kronkelen dan weer naar een punt in de verte staren. Maar net als Linning verdeelt Reischl zijn krachten niet. Dynamisch betekent voor hem blijkbaar zoveel mogelijk in één tempo bewegen. Dat is zonde, want het werk van deze Forsythe-leerling intrigeert zeker.

Scapino Ballet: 4 x 20 Waterproof. Gezien 15/2 Schouwburg Rotterdam. Tournee t/m 24/5. Inl: (010) 4142414