“Amazon opent aanval op iPod'

Internetwarenhuis Amazon.com wil met een eigen draagbare digitale muziekspeler de aanval openen op het grote succes van de iPod van Apple. Dat meldt de New York Times vandaag. De krant baseert zich op diverse bronnen in de Amerikaanse muziekindustrie, die zeggen te onderhandelen met het bedrijf.

Amazon.com zelf hult zich in stilzwijgen over de plannen. Maar een maand geleden noemde financieel directeur Thomas J. Szkutak digitale muziek als belangrijk gebied voor groei.

Aan de speler van Amazon.com zou een digitale muziekdienst worden gekoppeld, waarbij consumenten liedjes kunnen downloaden. Amazon.com zou niet zoals Apple geld per gedownload nummer willen vragen. Op zijn website iTunes rekent Apple 99 cent per liedje. Amazon.com kiest voor een abonnementsdienst, waar klanten voor een vast maandelijks of jaarlijks bedrag onbeperkt muziek kunnen downloaden.

De iPod heeft onder de muziekspelers in de VS een marktaandeel van 67 procent. Consumenten prefereren de iPod vanwege het gebruiksgemak. Amazon.com zou nu samen met een producent van consumentenelektronica een speler en software ontwikkelen die even eenvoudig is in gebruik.