Onderzoek naar tarieven luchthavens

Luchthaven Schiphol verwelkomt een onderzoek van de Europese Commissie naar de hoogte van tarieven voor luchtvaartmaatschappijen.

Dat zei bestuursvoorzitter Gerlach Cerfontaine vanochtend bij de presentatie van de jaarcijfers over 2005. Hij reageert hiermee op het plan van Euro-commissaris Barrot van transport om de structuur en de hoogte van luchthavengelden van de grootste Europese luchthavens te onderzoeken.

Enkele luchtvaartmaatschappijen, zo zei Barrot vanochtend in de Financial Times hebben in Brussel geklaagd over ondoorzichtige prijsvorming door enkele luchthavens. 'Die lijken arbitrair'.

Cerfontaine zegt het 'fantastisch' te vinden als zo'n onderzoek er komt. 'Dat zal de transparantie en de vergelijkbaarheid met onze concurrenten alleen maar vergroten.' Cerfontaine erkent dat er klachten zijn van luchtvaartmaatschappijen over de tarieven die Schiphol hanteert. 'Onze vrienden uit de sector vragen altijd of het niet goedkoper kan.'

Financieel bestuurder Pieter Verboom benadrukt dat de tariefsverhogingen van Schiphol moeten worden goedgekeurd door een 'zeer kritisch' ministerie van Verkeer en Waterstaat. Op het vliegverkeer mag de luchthaven niet meer rendement maken dan 4,1 procent.

Vorig jaar stegen de tarieven op Schiphol met 7,5 procent tot gemiddeld 24,86 euro per passagier. Per 1 april komt er een verhoging van nog eens 4,6 procent.

De nettowinst van Schiphol is vorig jaar met bijna 20 procent gestegen tot 193 miljoen euro. De omzet steeg met ruim 8 procent tot 948 miljoen euro. Voor het komend jaar verwacht de luchthaven een groei van het aantal passagiers met 4,2 procent tot 46 miljoen reizigers. Daardoor zal de omzet rond de 1 miljard euro uitkomen.

Cerfontaine zegt zich te kunnen vinden in de door de Tweede Kamer voorgestelde gecombineerde privatisering, waarbij een minderheidsbelang van de aandelen deels aan de beurs worden genoteerd, en deels onderhands door de overheid zullen worden verkocht. Hij ziet politieke besluitvorming hierover met vertrouwen tegemoet.