Fuji roept hulp uitzender in bij zachte landing personeel

Fuji schrapt 250 banen en schakelt Randstad in om iedereen aan nieuw werk te helpen. 'Mensen denken dat ze worden afgescheept met een uitzendbaantje.'

De productiehal voor fotorolletjes van Fuji in Tilburg die wordt gesloten. Foto's Merlin Daleman Mobility center (Fuji, Randstad & HR solutions) P2f Fuji, Tilburg. 13-02-06 © Foto Merlin Daleman fotografie industrie Daleman, Merlin

Bedrijven kunnen Randstad niet alleen bellen als ze tekort hebben aan personeel, maar ook als ze er te veel van hebben.

Zoals het Japanse Fuji, dat twee weken geleden bekendmaakte 250 banen te schrappen in de Tilburgse fabriek voor fotorolletjes en -papier. Dit bedrijf koos Randstad HR Solutions om de werknemers aan nieuwe banen te helpen.

'We willen voor onze werknemers een 'van-werk-naar-werk'-situatie creëren', zegt personeelsmanager Loes de Boer van Fuji. Dat houdt in dat werknemers, terwijl ze nog in dienst zijn van Fuji, gedurende een aantal maanden geholpen worden bij het zoeken van ander werk.

Bij grote reorganisaties krijgen werknemers steeds vaker dergelijke begeleiding aangeboden als onderdeel van het sociaal plan. Tijdig ingezette hulp vergroot sterk de kansen op een nieuwe baan. 'Vroeger was outplacement iets voor topmensen, nu voor iedere werknemer', zegt directeur Jan-Paul van den Bosch van Randstad HR Solutions.

De keuze voor Randstad kwam niet als een verassing, omdat dit bedrijf sinds de vorige reorganisatie bij Fuji al voor het bedrijf werkt. In mei vorig jaar moesten al 180 banen verdwijnen omdat de vraag naar analoge fotorolletjes de laatste jaren drastisch is teruggelopen. 'Maar toen we de werknemers indertijd vertelden dat we Randstad hadden ingeschakeld, waren ze bang dat we ze met een uitzendbaantje wilden afschepen', zegt De Boer van Fuji.

Een veelgehoord misverstand, volgens directeur Van den Bosch. Bij de naam Randstad denkt iedereen aan uitzendkrachten, terwijl het bedrijf al sinds begin jaren negentig bezig is met diensten die personeelsafdelingen van bedrijven werk uit handen nemen. Daaronder valt deze vorm van outplacement, met grote klanten als KPN en ING. 'We zijn betrokken bij acht van de tien grote reorganisaties, en helpen zo duizenden mensen per jaar aan een baan.'

Maar er is wel degelijk een verband met het uitzendbureau. Bij de keuze voor Randstad, in plaats van bekende outplacementbureaus als Van Ede & partners, speelde voor Fuji het grote netwerk van Randstad bij vergelijkbare bedrijven een belangrijke rol, zegt De Boer. Daardoor is Randstad van meer vacatures op de hoogte dan andere intermediairs, en kan het goed inschatten welke werknemer waar het beste past.

Randstad heeft ook geadviseerd over hoe de werknemers moesten worden ingelicht. Met snelheid als sleutelwoord. Op woensdag alle individuele gesprekken, en de donderdag en vrijdag informatiebijeenkomsten in kleine groepen, met de Japanse bestuursvoorzitter bij iedere sessie.

De weken daarna kan iedereen die dat wil een persoonlijk intake-gesprek voeren bij Randstad. 'Op twee mensen na heeft iedereen zich gemeld en is met een persoonlijk begeleider op zoek gegaan naar een baan', zegt Francien van Mil niet zonder trots. Zij heeft voor Randstad de leiding over dit project.

De daadwerkelijke begeleiding begint met een opleiding van drie dagen. Naast praktische vaardigheden voor het solliciteren moeten werknemers ook stilstaan bij wat ze willen van een volgende baan. 'Wie ben ik, wat kan ik, en wat wil ik', vat Van den Bosch deze zelfanalyse samen. Het moet bewerkstelligen dat mensen zo snel mogelijk weer in mogelijkheden gaan denken. 'Maar, binnen die zes maanden die ervoor staat moet het ook wel gebeuren', vult Van Mil aan. 'Er wordt van de werknemers ook een echte inspanning gevraagd.'

Werknemers kunnen na de training terecht in een van de twee mobiliteitscentra die Randstad heeft ingericht. Eén binnen Fuji, en één op de Randstad-vestiging in de stad. Als mensen eenmaal vrijgesteld zijn van werk, komen ze niet graag meer op de fabriek.

Medewerkers van Randstad helpen mensen daar bij het uitzoeken van passende vacatures. Ook benaderen ze geschikte bedrijven om vacatures boven water te krijgen. En iedere medewerker heeft een persoonlijk begeleider die hij kan bellen of mailen met vragen. 'We maken van iedereen een individueel functieprofiel', zegt Van Mil. 'Al was het maar omdat tientallen mensen heel ander werk wilden gaan doen.'

Omdat Fuji er tot voor kort vanuit ging dat werknemers levenslang in dienst bleven, hecht het bedrijf grote waarde aan een hoog slagingspercentage. 'Driekwart van alle werknemers uit de eerste reorganisatie heeft een baan', zegt Van Mil. 'En sommigen daarvan zijn nog niet eens boventallig!'