Façade van de snelle single

Documentairemaker Dree Andrea werkte maar liefst zes jaar aan een film over vrouwelijke singles in New York. 'De mensen die ik volgde, waren al tegen een partner aangelopen. Kon ik weer opnieuw beginnen.'

Film eens drie Amerikaanse vrouwen die in Manhattan op zoek gaan naar een man. Dat is op het eerste gezicht het eenvoudige recept van Mr. Right, een documentaire van de van oorsprong Nederlandse Dree Andrea. Maar net zo moeilijk als het is een vent te vinden in een stad met een groot vrouwenoverschot, zo onmogelijk is het om er 'even' een documentaire over te maken.

Al in 1999 noteerde Andrea het eerste idee voor een documentaire over het New-Yorkse vrijgezellenleven. Daarin wilde ze de Amerikaanse datingcultuur, de achterkant van de tv-serie Sex and the city laten zien. 'Op televisie ziet het eruit alsof die singles zich prima vermaken, maar in werkelijkheid gaat het met een hoop eenzaamheid, frustraties en weggedrukte emoties gepaard', vertelt ze over de telefoon vanuit New York.

De hoofdpersonen van Mr. Right, Leigh, Annie en Laurie, hebben een waslijst aan eisen waaraan hun toekomstige partner moet voldoen en dat maakt de zoektocht er niet eenvoudiger op. Ze maken afspraakjes via internet, doen aan speeddating en vullen hun dagen met het praten over al die onbeschofte, onbetrouwbare en vooral onvindbare New-Yorkse mannen.

Mr. Right is snel en dynamisch gemonteerd, met commentaren van familieleden en vrienden tussendoor. Ook zangers Lionel Richie en Willie Nelson komen een paar keer voorbij: zij zijn bevriend met Annie en geven commentaar op haar keuzes. Andrea: 'Op zich was het aardig dat die bekende artiesten erbij zaten, maar dat had nogal wat voeten in de aarde. Annie wilde per se dat ze iets over haar zeiden, maar het heeft me echt weken gekost om die mensen voor de camera te krijgen.'

Mr. Right kende een moeizaam productieproces. Van Andrea's eerste idee in 1999 duurde het tot 2005 voordat de film in de bioscoop verscheen. 'We hebben vier jaar mapjes met plannen heen en weer geschoven. Het duurde zo lang dat ik paar keer een nieuwe cast moest zoeken. De mensen die ik volgde, waren bijvoorbeeld al tegen een partner aangelopen. Kon ik weer opnieuw beginnen.'

Nadat Mr. Right eindelijk was afgerond, heeft Andrea het filmmaken voorlopig afgezworen. 'Ik ben zowel persoonlijk als financieel nog steeds aan het herstellen van deze productie.' Een voordeel is wel dat ze als vrijgezel aan Mr. Right begon en inmiddels wel een partner heeft. Niet opgeduikeld uit het New-Yorkse datingcircuit, maar op een 'gezonde, natuurlijke manier' gevonden via vrienden van vrienden.

Haar eigen Mr. Right krijgt van Dree een Europese opvoeding. 'We pakken het eten dus niet rechtstreeks uit de ijskast zoals de rest van Amerika doet, maar zetten het in leuke pannetjes op tafel. Zo gaat dat in Nederland. Gezellig.'

En haar vriend pikt die Europese waarden op: 'We gingen niet eens uit eten met Valentijnsdag omdat hij dacht dat ik het commerciële onzin vindt.' Heel Europees, volgens Dree Andrea. Maar aan de andere kant: 'Hij kijkt op zondag wel met vrienden naar football en schreeuwt dan heel hard naar de televisie.'

Ze accepteert die Amerikaanse folklore, maar vreemd genoeg accepteerde haar Amerikaanse omgeving haar nieuwe partner niet meteen. 'Verschillende mensen hebben me erop gewezen dat hij niet de juiste man voor me was omdat hij niet genoeg geld zou verdienen. In Nederland zou je het niet in je hoofd halen om zoiets te zeggen, maar hier kreeg ik het van drie vriendinnen te horen. Het correspondeerde niet met hun wensenlijstje van de ideale partner.'

Omdat Mr. Right haar bloed, zweet en tranen heeft gekost, kan Andrea elke minuut, elke scène van de film nog steeds dromen. 'Ik heb zoveel materiaal moeten wegsnijden. Oorspronkelijk was het een film van twee uur en tien minuten, waarin ook het therapeutisch circuit werd geschetst. Want veel Amerikanen blijven hun leven lang naar de therapeut gaan om frustraties van zich af te praten. In feite kopen ze een vriend die naar ze wil luisteren.'

Maar in de uiteindelijke montage moesten de therapiesessies sneuvelen. Erg jammer, beaamt de filmmaakster. 'We hadden er ook makkelijk een vijfdelige tv-serie van kunnen maken. En die therapiesessies, daar zou nog best een leuke documentaire in zitten.'

Maar voorlopig niet. Geen documentaires meer. Dree Andrea maakt nu liever keramiek; borden en bekers met kinderlijke illustraties. 'Even weer iets vrolijks.'

Mr. Right, 23.15-00.07u, Ned.1

Op 26 februari geeft Dree Andrea een lezing over Mr. Right in Den Haag (zie www.deboskant.nl)