CSM doet suikerdivisie in verkoop

CSM wil snel zijn suikerdivisie verkopen. Belangrijkste reden is dat de Europese Commissie november vorig jaar heeft besloten in vier jaar de garantieprijs voor suiker te verlagen. Ook de suikerproductie in Europa moet verminderen.

Dat heeft CSM vanochtend bekendgemaakt. In een toelichting zegt financieel bestuurder Koos Kramer dat hij nog voor het begin van de bietencampagne in september duidelijkheid wil hebben aan wie CSM de suikerdivisie verkoopt.

'We hebben de laatste jaren al veel moeite gehad om de winst bij de suikerdivisie op peil te houden', zegt Kramer. 'Met de EU-maatregel gaat dat niet meer lukken.' CSM Suiker (omzet 250 miljoen euro) heeft fabrieken in Breda en het Groningse Vierverlaten. Er werken in totaal 300 medewerkers.

Grootaandeelhouders dringen al lange tijd bij de raad van bestuur aan op betere prestaties. In november lieten Hermes Focus Asset Management en Franklin Mutual Advisors weten dat ze ontevreden waren over de besluitvorming en de snelheid van de besluitvorming bij CSM. Ze zeiden te wachten op een duidelijk strategisch plan. Eerder al drongen de hedgefondsen Lansdowne Partners en Centaurus Capital aan op maatregelen.

Lansdowne en Centaurus vonden het aandeel CSM eind 2004 35 tot 65 procent ondergewaardeerd, lieten ze via de Belgische zakenbank Petercam weten. De koers van CSM stond toen op 18 euro. Na aankondiging van de verkoop van de suikerdivisie, steeg de koers vanochtend 3 procent tot 25,70 euro.

Na verkoop van de suikerdivisie houdt CSM twee onderdelen over, waarin het wereldmarktleider is: bakkerij-ingrediënten en melkzuur. 'De verkoop van de suikerdivisie levert geld op', zegt Kramer. 'Belangrijker is dat er meer managementaandacht voor de twee resterende divisies komt.' Over twee weken presenteert CSM zijn nieuwe strategische plan en de jaarcijfers van 2005.

CSM is twee jaar bezig met herstructureringen. In 2004 stootte het bedrijf de snoepdivisie af (Venco, Red Band, Sportlife, King) en vorig jaar verving het concern topman J. Vink door G. Hoetmer, die van Unilever kwam.

CSM boekte over 2004 een omzet van 3,5 miljard en een nettowinst van 120 miljoen euro.