Wie is waar

Sociale baan bij chemiereus DSM

Frans Pistorius (57) wordt per 1 mei de nieuwe directeur Nederland van chemieconcern DSM. Pistorius is bepaald geen nieuwkomer bij de multinational: hij werkt er al twintig jaar. Hij was onder meer de financiële topman van DSM Voedingsproducten, directeur DSM Limburg, directeur van de divisie energie en directeur van de divisie kunstofverwerking. In zijn nieuwe functie gaat hij zich bezighouden met onder meer sociaal beleid voor alle vestigingen van DSM in Nederland, het contact met overheden, media en buurtbewoners, met zaken als trainingen voor personeel, kinderopvang en de vraag hoe jongeren te interesseren voor techniek. “Ik heb dus geen directe verantwoordelijkheid voor productie en verkoop, dat ligt bij de leiding van de businessgroepen.“ Het wordt de laatste baan van Pistorius, die eerder algemeen directeur van een ziekenhuis in Maastricht was en accountant bij de Vereniging van Nederlandse Gemeenten.

Maatschappelijk en verantwoord

Hij komt van Rabobank Nederland en zal er ook terugkeren, maar in de tussenliggende drie jaar wordt Willem Lageweg (54) gedetacheerd als directeur bij MVO Nederland, de kennis- en netwerkorganisatie voor het stimuleren van maatschappelijk verantwoord ondernemen. Lageweg kent MVO goed: sinds de oprichting in 2004 is hij er bestuurslid. Ook bij Rabobank heeft hij zich beziggehouden met maatschappelijk verantwoord ondernemen, dat door Lageweg wordt aangeduid als een zakelijk model dat winst, milieu en maatschappij met elkaar verbindt en dat sterk in opkomst is. MVO brengt verschillende partijen, zoals brancheorganisaties, bedrijven, onderwijsinstellingen en overheden met elkaar in gesprek om kennis uit te wisselen. “De komende jaren zal MVO zich richten op het midden- en kleinbedrijf“, vertelt Lageweg. “Hoe kun je als garagehouder of middenstander maatschappelijk verantwoord ondernemen?“ MVO is een initiatief van het ministerie van Economische Zaken, dat de stichting ook financiert. Daarnaast heeft MVO 200 gesprekspartners, zoals grote bedrijven, Kamers van Koophandel en sectoren. “We willen kennis delen en verspreiden, bijvoorbeeld over bedrijfscodes, aanbestedingsprocedures en de vraag hoe je als bedrijf omgaat met buurtbewoners. We zijn geen dominee en ook geen wetenschappelijk instituut, daarvoor zijn we veel te veel met praktische zaken bezig.“

Van hotel naar consultancy

Na twaalf jaar bij de hotelketen Best Western te hebben gewerkt, vertrekt Willem Hein (46) naar de consultancy. Of beter: hij keert terug naar zijn oude baan, want hij was ooit consultant. Hij gaat per 1 april aan de slag bij het landelijk opererende adviesbureau Beljon+Westerterp, waar hij directeur wordt van de regio noord (de drie noordelijke provincies). “Mijn opa had ooit een hotel, maar dat heeft hij verkocht toen hij geen opvolger kon vinden. Ik heb altijd in de hotelwereld willen werken, dus toen de functie bij Best Western vrijkwam, heb ik mijn kans gegrepen.“ In zijn tijd als directeur van Best Western Nederland (de afgelopen zes jaar) groeide de keten van twintig naar vijftig hotels en steeg de omzet van de inkooporganisatie van 1 naar 15 miljoen euro. Bij Beljon+Westerterp, gespecialiseerd in personeelsmanagement, gaat Hein zich in feite met hetzelfde bezighouden als bij Best Western, zegt hij. “Zorgen dat de juiste mensen op de juiste plaatsen terechtkomen, dat is mijn kracht.“

Van Azië naar Amsterdam

Na negentien jaar als financieel analist in het Verre Oosten te hebben gewerkt, komt de Amerikaanse econoom Richard Duncan naar Amsterdam. Daar wordt hij hoofd beleggingsstrategie bij vermogensbeheerder ABN Amro Asset Management. Duncan werkte eerder als analist bij ABN Amro in Hongkong. Hij is een expert op het gebied van economisch en monetair beleid, getuige zijn boek The Dollar Crisis. Hij werkte ook voor de Wereldbank en het IMF.

Friederike de Raat

Personalia@nrc.nl