Onderzoek naar “kartel' in luchtvaart

De Europese Commissie heeft gisteren bij Europese en Aziatische luchtvaartmaatschappijen, waaronder Air France-KLM, justitiële invallen laten doen wegens vermeende prijsafspraken over vracht.

De Commissie werkt in het onderzoek samen met de Amerikaanse autoriteiten. De maatschappijen worden ervan verdacht onderlinge afspraken te hebben gemaakt over de verdeling en de prijzen van luchtvracht. De Europese Commissie en het Amerikaanse ministerie van Justitie lieten daarom bij Air France-KLM, British Airways, Lufthansa, het Scandinavische SAS, het Luxemburgse cargobedrijf Cargolux, Japan Airlines, Korean Air (Zuid-Korea), Cathay Pacific (Hongkong) “onaangekondigde inspecties' doen.

De onderzoeken hadden plaats in kantoren en op luchthavens in Europa en de Verenigde Staten. In de Europese Unie hielpen medewerkers van kartelautoriteiten van de desbetreffende lidstaten de inspecteurs van de Commissie bij de invallen, zo staat in een verklaring uit Brussel.

Eén van de verdenkingen is dat de maatschappijen al sinds 2000 door middel van brandstoftoeslagen en veiligheidstoeslagen hun tarieven buitensporig hebben verhoogd en daarover onderlinge afspraken hebben gemaakt. De Europese Commissie wil verder geen bijzonderheden kwijt over de inhoud van het onderzoek, maar onderstreept wel dat het om verdenkingen gaat. Het staat nog niet vast, zegt de Commissie, dat alle maatschappijen waarbij invallen zijn gedaan zich ook daadwerkelijk schuldig hebben gemaakt aan illegale prijsafspraken.

Een woordvoerder van KLM zegt verbaasd te zijn. “Het heeft ons verrast. Wij verlenen volledige medewerking, maar ik heb geen idee waar het om gaat. Zo'n beetje de hele top 15 van de internationale luchtvaart is er kennelijk bij betrokken.“ KLM zegt dat het onwaarschijnlijk is dat grote concurrenten het op dit terrein met elkaar op een akkoordje zouden gooien. “De concurrentie is groot.“

In de luchtvaart zijn drie grote allianties (Skyteam, Oneworld en Star Alliance), waarbinnen wèl mag worden samengewerkt. De “verdachte' maatschappijen behoren tot alle drie de allianties. Binnen een alliantie mogen afspraken worden gemaakt over routes en tarieven - in beperkte mate. Maar dit geldt niet tussen de allianties onderling.