Nieuws, sport en erotiek in je hand, en op afroep

Telecomaanbieders, zenders en tv-makers denken dat televisie voor de mobiele telefoon het gaat maken. Maar wanneer? “Het lijkt nog meer op een slideshow dan op televisie.“

De ondertiteling is te klein om te lezen, zappen gaat niet, het beeld kan nog wat blokkerig zijn en bij een voetbal- of tenniswedstrijd gaat de bal soms te snel om hem te kunnen zien: televisiekijken op je mobiele telefoon is toch niet hetzelfde als vanaf de bank.

Maar als het aan mobieletelefoniebedrijven, programmamakers en zenders ligt, wordt het de komende jaren toch normaal om in de trein, de wachtkamer of waar dan ook even een blik op de mobiele tv te werpen. Telecombedrijven hopen zo eindelijk eens geld te verdienen aan umts, het snelle mobiele internet waar ze al miljarden in hebben geïnvesteerd en nog nauwelijks iets aan hebben verdiend. Programmamakers en zenders zien mobiele televisie als een van de vele manieren waarop ze in het digitale tijdperk hun schat aan programma's en archiefmateriaal te gelde kunnen maken.

In Nederland is Vodafone nog de enige aanbieder van mobiele televisie. Cijfers wil het bedrijf niet geven, maar volgens hoofd consumentenmarketing Harry Odenhoven neemt het gebruik snel toe en neemt het van de omzet die niet van spraak of sms komt (overigens een marginaal deeltje van Vodafone's totaalomzet) het grootste deel voor zijn rekening. Nieuws is het populairst, vertelt hij. Daarna komen muziek, filmfragmenten en erotiek.

Programmamaker Endemol zet volop in op deze markt, vertelt Michiel de Gooijer, die vier maanden geleden van Vodafone werd gehaald om deze dienst voor Endemol International te coördineren. “Je ziet dat mensen deze dienst begrijpen. En men is bereid ervoor te betalen.“ Nederland loopt wel achter, zegt hij. In landen als Italië en Engeland, waar Endemol ook actief is, raakt mobiele tv al meer ingeburgerd.

“Op de langere termijn denk ik wel dat mobiele televisie zal aanslaan“, zegt Michelle De Lussanet, onderzoeker bij Forrester Research. “Men wil constant op de hoogte zijn van wat er gebeurt. De uitslag van Idols wil je niet pas horen als je thuis bent, maar nú. Daar is een mobiele telefoon heel geschikt voor, want die heb je altijd bij je.“ Maar De Lussanet denkt dat het nog wel een paar jaar kan duren. “Want nu ziet het er gewoon nog niet uit. Het lijkt meer op een slideshow dan op televisie.“

De Lussanet en Endemol zien veel kansen in programma's die door gebruikers zelf zijn gemaakt. In Engeland en Italië kunnen gebruikers tegen betaling een zelfgemaakt filmpje opsturen dat andere gebruikers - ook weer tegen betaling - kunnen bekijken. De maker krijgt een (klein) deel van de opbrengst. De Lussanet: “Gebruikers hebben er belachelijke hoeveelheden geld voor over om mee te doen.“ En natuurlijk moet mobiele tv vooral interactief worden. Toets 2 om in Big Brother Dido eruit te stemmen bijvoorbeeld - à 75 cent per keer. Met een mobieltje zouden nog meer kijkers hiertoe te verleiden zijn dan met gewone tv, denken de makers.

Bij Vodafone gaat het tv-kijken via umts. Intussen wordt - onder andere door KPN - ook gewerkt aan een techniek die voor live tv geschikter en goedkoper is. Daarbij wordt een digitaal tv-signaal door de ether verstuurd: net als bij KPN's techniek voor gewone tv Digitenne, maar dan voor mobieltjes. In Zuid-Korea, waar al honderdduizenden mobiele tv-abonnees zijn, wordt van een vergelijkbare techniek gebruikgemaakt.

Naast een umts-abonnement betaal je bij Vodafone meestal 0,25 euro per clip of per tien minuten live tv. Porno is duurder, dat kost 2 euro. Elke keer dat je iets nieuws wilt zien, moet je opnieuw betalen, dus als de mobiele babe die je hebt aangeklikt jouw type niet is, heb je pech gehad. Binnenkort zal Vodafone ook abonnementen gaan verkopen waarbij je voor een vast bedrag per maand zoveel kunt kijken als je wilt, vertelt hoofd consumentenmarketing Odenhoven.

Endemol maakt al winst op de mobiele activiteiten, vertelt De Gooijer. Het bedrijf start binnenkort twee mobiele themakanalen - een met comedy en een met extreme reality zoals Fear Factor - met archiefmateriaal. Het bedrijf heeft 15 juristen rondlopen om de rechten van al het archiefmateriaal klaar te maken voor verspreiding via diverse kanalen: internet, video on demand en mobiel.

De Lussanet van Forrester denkt dat mobiele televisie vooral uit archiefmateriaal zal blijven bestaan. “Ik verwacht niet dat mensen veel voor mobiele televisie gaan betalen, ik denk aan zo'n 3 euro per maand. En daar moeten het telefoonbedrijf, de zender en de producent een deel van krijgen. Er zit waarschijnlijk te weinig geld in om aparte tv-zenders met mobiele programma's te maken.“

Volgens De Gooijer van Endemol moet materiaal op mobiele tv worden verpakt in hapklare brokken van tien minuten, omdat het medium voorlopig vooral zal dienen om dooie momenten op te vullen. “Niemand zal zeggen dat hij moet ophangen omdat GTST op zijn mobiel begint.“