Belconsumenten zijn behendig genoeg

Het hoofdredactioneel commentaar van 8 februari stelt de nauwelijks nog bij te houden veranderingen in de telecommunicatie aan de orde en illustreert dit door zelf het spoor bijster te raken. Aanleiding voor het commentaar lijkt de aankondiging dat Google en Skype investeren in het Spaanse Fon, een bedrijf dat tracht de draadloze netwerken van particulieren op een veilige manier open te stellen voor passanten.

Een interessante ontwikkeling, maar op geen enkele manier een bedreiging voor kabel- of telefoonnet: de particuliere hotspots kunnen alleen bestaan dankzij de beschikbaarheid van breedband-internet via kabel en telefoonlijn (ADSL). Zelfs als elk huishouden in Nederland mee zou doen, ontstaat daarmee nog geen landelijk dekkend netwerk, daarvoor is het bereik van de thuisnetwerken veel te beperkt.

De krant maakt zich zorgen over de consument die over strategisch inzicht zou moeten beschikken om uit de wirwar van aanbiedingen de juiste keuze te kunnen maken. Natuurlijk heeft `de consument` dat inzicht niet, maar het collectief van de consumenten weet die keuzes net zo behendig te maken als een school vissen een haai weet te ontwijken.