Skileraar nu overbodig

Sneeuwsport vereist enige sportiviteit en beheersing van techniek. Niet zo met de 'skki'. Een hulpmiddel voor voortijdige skischoolverlaters en andere struikelaars.

De komst van de skki luidt een nieuw wintersporttijdperk in. Het ding heeft zoveel voordelen boven gewone ski's en snowboards dat het beide overbodig maakt; je hoeft het niet te leren, je houdt er geen spierpijn aan over en je bent voor altijd verlost van de dwingende skischoen.

De skki is afgeleid van de trikke, een voertuig dat nog het meest weg heeft van een dubbele step. De trikke - spreek uit traik - heeft in tegenstelling tot een gewone step twee treeplankjes, voor elk been één. Beide treeplankjes treffen de stuurstang in twee draaibare kogels, vlak achter het voorwieltje. Het unieke van de trikke schuilt in het voortbewegingsprincipe, dat in het Engels cambering en in het Nederlands 'wielvlucht' heet: door de step voortdurend vanuit de heup in bochtjes heen en weer te gooien - net niet om te vallen eigenlijk - ga je steeds harder vooruit. Vergelijk het met fietsen of schaatsen; in bochten win je niet zelden aan snelheid. De trikke is de afgelopen jaren vooral populair geraakt onder skaters en snowboarders, omdat je er reuze fijn mee kunt swingen en carven.

Wat vervolgens voor de hand lag is gebeurd: trikkeverzinner en -ontwerper Gildo Beleski heeft de wieltjes onder de trikke vervangen door skietjes en is aan het experimenteren geslagen. De basis van de trikke is daarbij nagenoeg onveranderd gebleven. Het laatste prototype van de skki zag vorig jaar het licht, de eerste container productiemodellen kwam eind vorige maand aan in Rotterdam.

Afgelopen weekend is de skki getest op een kunstsneeuwhelling in Zoetermeer. Het gegeven dat de testpersoon het gewone skiën niet machtig was, vormde geen enkel probleem. Een skki heeft door het stuur stabiliteit. De berijder ervaart verder een grote bewegingsvrijheid, omdat de benen afzonderlijk van elkaar mogen buigen en draaien. Tweemaal het oefenhellinkje af bleek voldoende om alle skischoolleerlingen voorbij te zoeven op weg naar de helling voor gevorderden. Ook daar liet de skki de gewone skiërs en snowboarders in verwondering achter. Met een skki heb je geen skischool meer nodig.

Daar houden de voordelen niet op. Een skki vereist geen speciaal schoeisel en ingewikkelde bindingen, je stapt er zo op en af. Hierdoor heb je geen last meer van de verkrampte houding waarin ski of snowboard de mens toch altijd weer dwingt. Bovendien hoef je jezelf niet los van je materiaal te wrikken als je even van de lokale horeca wil proeven, je zet de skki opzij als een fiets. Ook de verplaatsing tussen piste en lift is met een skki zonder onhandige voortbewegingen te volbrengen. Het is in theorie zelfs mogelijk een vals platje bergop te skiën, mits je 's zomers de heupspieren wat geoefend hebt op de trikke.

Het enige nadeel van de skki is de verhoogde concentratie die nodig is om de skilift niet in de knoop te laten komen met het stuur van de skki. Een ander mogelijk nadeel is de iets grotere breedte van de skki, die beperking legt aan al te strak slalommen. Daarnaast zou het stuur in de weg kunnen gaan zitten, bijvoorbeeld bij het afdalen met hoge snelheid. Nadelen die wellicht gelden voor professionele skiërs en snowboarders, maar in veel mindere mate voor de gewone wintersporter. Die kan onbezorgd gaan carven met de skki.

Een skki kost 895 euro. Dat lijkt duur, maar is niet duurder en soms zelfs goedkoper dan een snowboard of ski aangevuld met bindingen en schoenen. De skki kent voorlopig slechts een enkele uitvoering, geschikt vanaf een jaar of veertien. Aan andere versies wordt gewerkt. Het wachten is op de multifunctionele trikke die 's winters in een skki omgetoverd kan worden, of vice versa.

Websites: trikke-europe.com/skki en 3cv-sport.org en gadgetfun.nl