Omzichtig saneren VW

Wolfgang Bernhard is van plan wat veren uit het gespreide bedje van Volkswagen te schudden. De topman van het VW-merk wil dat zijn werknemers meer uren maken voor hetzelfde salaris. Naar verluidt wil hij ook een deel van zijn improductieve componentenfabrieken verkopen aan zijn leveranciers.

Klinkt dat als harde taal? Dat valt wel mee. De VW-werknemers zijn waarschijnlijk de duurste werknemers in de auto-industrie. Zij werken nu minder dan 29 uur per week en genieten onder meer royale vakantieregelingen. Bernhards hervormingen zullen hun werkweek slechts verlengen tot 35 uur - wat internationaal gezien nog steeds laag is. Het afschaffen van de verticale integratie is een prima idee, maar niet echt radicaal. De grote Amerikaanse autoproducenten hebben het al jaren geleden gedaan.

Maar misschien is dat ook wel precies waar het om draait. VW is geen normaal bedrijf. Het is tientallen jaren tegen de druk vanuit de markt beschermd door politici en de invloedrijke vakbond IG Metall. Nog in 2004 wisten de VW-werknemers een overeenkomst uit het vuur te slepen die hun banen garandeerde tot 2011 - iets wat elders vrijwel ongehoord is. De vakbonden weten dat deze privileges bedreigd worden. Als gevolg daarvan zullen ze waarschijnlijk bijna alles wat Bernhard doet en voorstelt afschilderen als het gedrag van Attila de Hun.

Door zijn eisen betrekkelijk gematigd te houden, maakt Bernhard het voor hen nu lastiger hem zo af te schilderen. De vakbondsbazen zouden onverantwoordelijk overkomen als zij zelfs de meest bescheiden hervormingen zouden weigeren. In werkelijkheid zullen ze waarschijnlijk een compromis sluiten. De echte test voor Bernhard zal dan zijn hoe hij zijn hervormingsplannen op gevoeliger terrein kan voortzetten,

Nina Köppen

Voor meer commentaar uit Londen:www.breakingviews.com.Vertaling Menno Grootveld