Britse invoering ID-kaart dichterbij

Invoering van een identiteitskaart met biometrische kenmerken is in Groot-Brittannië een stap dichterbij gekomen. Gisteravond overleefde de Britse regering een belangrijke stemming over invoering van de omstreden identiteitskaart vanaf 2008 zonder veel moeite. Het Hogerhuis, dat de wetsvoorstellen eerder verwierp, zal er zich nu opnieuw over buigen.

De regering won het pleit gisteren met 310 stemmen tegen 279. De uitslag betekende een opsteker voor premier Tony Blair, die de afgelopen weken een aantal gevoelige nederlagen had geleden. Het verzet in zijn eigen Labour-partij bleef ditmaal beperkt tot een klein groepje dissidenten. Blair zelf was niet bij de stemming doordat zijn vliegtuig pech had in Zuid-Afrika.

De regering wil dat alle Britten, die met ingang van 2008 een nieuw paspoort aanvragen, tegelijk verplicht worden een identiteitskaart aan te schaffen. Die laatste zal naast een frontaal genomen foto van de kaarthouder zijn voorzien van een irisscan en een vingerafdruk. Het Hogerhuis had eerder bezwaar tegen de koppeling aan de paspoortaanvraag. Daardoor kreeg de kaart een verplicht karakter, stelden veel Lords. Het Lagerhuis bleek daar gisteren minder zwaar aan te tillen, mede omdat de regering heeft toegezegd nog een aparte wet te zullen indienen alvorens de identiteitskaart voor alle Britten van boven de 16 jaar verplicht wordt gesteld.

De Conservatieve woordvoerder David Davis beschuldigde de regering er gisteren van dat ze heimelijk toch al bezig is een verplichte kaart in te voeren. Hij zei te vrezen dat Groot-Brittannië daarmee 'al slaapwandelend afglijdt naar een surveillance-staat'.

Veel tegenstanders, waaronder burgerrechtenorganisaties, vrezen voorts dat de persoonsgegevens makkelijk in handen van criminele bendes kunnen vallen. De regering daarentegen ziet het juist als een nuttig instrument tegen het terrorisme en in de strijd tegen fraudeurs, die misbruik maken van de sociale zekerheid.

Het project is ook omstreden wegens zijn hoge kosten. De regering taxeert die op zes miljard pond (negen miljard euro), maar onafhankelijke critici menen dat de werkelijke kosten veel hoger zullen uitvallen.