Vakmanschap

Hoe is het anno 2006 mogelijk dat er gepleit wordt voor een onderwijscarrière met bijbehorend salaris dat gelijk op gaat met de lengte van de kinderen (W&O 21 jan en 4 febr)? Gaat het niet om de vakkennis? Is een leerkracht in de onderbouw minder vakkundig dan een leerkracht in de bovenbouw omdat hij/zij geen les in breuken geeft, maar aan de voorwaarden voor het ‘latere’ rekenen werkt? Verdient iemand in een kinderkledingzaak ook minder dan iemand die kleding voor volwassenen verkoopt?

Dat het onderwijs aan het managen ten onder dreigt te gaan, is duidelijk. Het zogenaamde extra geld uit Den Haag gaat naar dure onderzoeksbureaus en als men denkt te weten hoe het verder moet, is het geld op. We moeten terug naar de basis; het onderwijs in de klas.

Als je je als leerkracht gewaardeerd weet, hoeft je gevoel van eigenwaarde niet direct afhankelijk te zijn van je salarisstrookje. Of je nu een loodgieter bent of chirurg, als je de ‘leiding’ niet goed afsluit, heb je in beide gevallen een groot probleem.

Respect voor vakmanschap, daar gaat het om!